Parowozy TKi3 były zawsze bardzo związane z wolsztyńską parowozownią, bowiem stacjonowały tu na początku
XX wieku. TKi3-87 był do niedawna najstarszym sprawnym parowozem w wolsztynskiej
parowozowni. Został zbudowany w Królewcu w 1908 roku na zamówienie kolei
pruskich. Ogółem zbudowano 2060 takich parowozów, a po 1918 roku do PKP
trafiło 320 egzemplarzy. W KPEV parowóz ten był oznaczony jako "7247 Posen",
natomiast w DRG nosił numer 91 1041. Po wojnie trafił do Poznania, a od
1964 pracował jako parowóz zakładowy w Luboniu pod Poznaniem. Do 2023 roku
należał on do Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych. Odremontowany w
1995 roku w Gnieźnie trafił do Wolsztyna i był wykorzystywany do prowadzenia
pociagów okolicznościowych oraz brał udział w paradach parowozów, ostatni
raz 4. maja 2001 roku
Dane
techniczne |
rysunek
techniczny 41kB jpg
rysunek
techniczny 35kB wmf
|
Układ
osi |
1-3-0
/ 1C
|
Ilość
osi wiązanych |
3
|
Ilość
osi toczonych przednich |
1
|
Nacisk
osi w stanie roboczym
zestaw
I, II, III, IV |
14,9
/ 14,9 / 15,6 / 14,5t
|
Długość
z tendrem ze zderzakiem |
10700
mm
|
Masa
parowozu próżnego |
46,78t
|
Masa
w stanie roboczym |
59t
|
Moc |
460
kW
|
Siła
pociągowa |
8900kG
|
Prędkość
maksymalna |
65km/h
|
Średnica
kół napędnych |
1350mm
|
Średnica
kół tocznych przednich |
1000mm
|
Ciśnienie
w kotle |
1,2
Mpa
|
Powierzchnia
rusztu |
1,53m2
|
Długość
ruszta |
1,55m
|
Szerokość
ruszta |
0,99m
|
Powierzchnia
paleniska |
7,70m2
|
Płomieniówki |
209
|
Średnica
zewnętrzna i grubość ścianek |
44,5mm/2,5mm
|
Długość
między ścianami sitowymi |
3700mm
|
Powierzchnia
ogrzewalna |
96,60m2
|
Płomienice |
-
|
Średnica
zewnętrzna i grubość ścianek |
-
|
Powierzchnia
ogrzewalna |
-
|
Całkowita
powierzchnia ogrzewalna bez przegrzewacza |
104,3m2
|
Średnica
cylindra |
450mm
|
Skok
tłoka |
630mm
|
Zapas
wody |
7m3
|
Zapas
węgla |
2t
|