Parowóz Ty5-10
TY5.jpg 75 kB
JPG 76 kB
.
Jest to niemiecki parowóz BR 50. W latch 1938-42 zbudowano ich aż 3147 sztuk. Budowano je także w Polsce w zakładach HCP w Poznaniu oraz Ostrowcu Świętokrzystkim. Stosunkowy niski nacisk na oś wynoszący 15 ton sprawiał, iż parowozy te mogły być używane na liniach o słabej nawierzchni. Po wojnie zostały na terenie Polski 52 maszyny tego typu.
Znajdujący się w Wolsztynie parowóz został zbudowany w zakladach Schichau-Elbing w 1940 roku. Jego numer fabryczny to 3413. Jego oznaczenie niemiecki  to BR 50 451. Stacjonował w Stettin-Altdamm (Dąbie), następnie od września 1940 roku w Jüdickendorf (Godków), od grudnia 1942 w Ankerminde, od lutego 1944 Stralsund oraz w Szczecinie. W styczniu 1947 roku trafił do Poznania. Do Wolsztyna przybył jako "zimny eksponat" w 1994 roku po odbudowie w MD Ostrów. Odmalowany we wrześniu 2002 roku. 
.
Dane techniczne
Rysunek techniczny 57kB jpg
Rysunek techniczny 48kB wmf
Układ osi
1-5-0 / 1E
Ilość osi wiązanych
5
Ilość osi toczonych przednich
1
Nacisk osi w stanie roboczym
zestaw I, II, III, IV, V, VI
11,56/ 15/ 15/ 15/ 15,16/ 15,13t 
Długość ze zderzakiem
22940 mm
Waga parowozu próżnego
78,83t
Masa w stanie roboczym
86,85t
Masa z tendrem w stanie roboczym 
140,35t
Masa z tendrem w stanie próżnym 
104,3t
Moc
1273 PS
Siła pociągowa
15300kG
Prędkość maksymalna
80km/h
Średnica kół napędnych
1400mm
Średnica kół tocznych przednich
800mm
Ciśnienie w kotle
1,6 Mpa
Powierzchnia rusztu
3,90m2
Długość ruszta
2,542m
Szerokość ruszta
1,532m
Powierzchnia ogrzewalna skrzyni ogniowej
15,9m2
Płomieniówki
113
Średnica zewnętrzna i grubość ścianek
54/2,5 mm
Odległość między ścianami sitowymi
5200mm
Powierzchnia ogrzewalna 
90,40m2
Płomienice
35
Średnica zewnętrzna i grubość ścianek
133 / 4 mm
Powierzchnia ogrzewalna
71,30m2
Całkowita powierzchnia ogrzewalna bez przegrzewacza
177,60m2
Średnica cylindra
600mm
Skok tłoka
660mm

 
Tender
26D5
Średnica kół
850mm
Zapas wody
26m3
Zapas węgla
8,0t
Masa w stanie służbowym 
59,5t
| Ok1 | Ok22 | Ol49 | Pm36 | Pt47 | TKi3 | TKt48 | Ty51 | Ty45 | Ty2/Ty42 | Ty3/Ty43 |

Copyright (c) by Wojtek Lis