|
|
|
Miejsce nagrania filmu | Data/Godzina | Czas nagrania/kB |
Pt47-112, Widzimi Nowy | 12.03.2005, godzina 16:22 | 32sek, wmv, 950KB |
Pt47-112, Wjazd na obrotnicę | 12.03.2005, godzina 16:45 | 40sek, wmv, 1,1MB |
Pt47-112, Na obrotnicy | 12.03.2005, godzina 16:45 | 50sek, wmv, 1,47MB |
Pt47-112, Wyjazd z Solca Nowego | 13.03.2005, godzina 16:14 | 30sek, wmv, 912KB |
Pt47-112, Wyjazd z Nowejwsi Moch | 10.04.2005, godzina 16:10 | 60sek, wmv 1,7MB |
Pt47-112, Stacja Wolsztyn | 15.04.2005, godzina 16:32 | 47sek wmv 1,39MB |
Jest
to parowóz przeznaczony do prowadzenia pociągów pospiesznych. Cztery osie
napędowe i 2000KM pozwalają osiagnać prędkość do 110km/h. Posiada on automatyczny
podajnik węgla i mieszczący 27 m3 filmwody tender. Ogółem zbudoano 180
sztuk parowozów tej serii. Pt47-65 ma numer fabryczny 2065 i został zbudowany
w Chrzanowie w 1949 roku. Do służby trafił 5. sierpnia 1949 roku, a od
15. sierpnia stacjonował w MD Ostrów. Parowóz posiadał w 1949 roku kocioł
zbudowany w Sosnowcu o numerze 12625. Pierwsza naprawa średnia została
wykonana 30.06.1950 roku w Ostrowie po przejechaniu 96377 kilometrów. Od
30.10.1969 posiada on kocioł o numerze fabrycznym 12440 zbudowany również
w Sosnowcu. Od 9 września 1990 roku znajduje się w Wolsztynie i jest wykorzystwany
do prowadzenia planowych pociągów osobowych. Z uwagi na swą pierwotną długość
(23m) parowóz ten był niestety za duży dla naszej obrotnicy (20m) i czasami
jeździł tenderem do przodu. Tak było do kwietnia 2009, kiedy po naprawie
w Gnieźnie parowóz ten wrócił do Wolsztyna z "krótkim", starym tenderm
od parowozu Ol49-59, dzięki czemu można go teraz obracać na obrotnicy w
Wolsztynie. Od grudnia 2004 do września 2009 roku ze wezględu na zły stan
techniczny mostu w 109,548 kilometrze linii Sulechów - Luboń i zbyt duży
nacisk na jeden metr bieżący toru parowozy Pt47 nie mogły jeździć do Poznania.
Po wymianie mostu na nowy, 26 września 2009 o godzinie 13:31 Pt47-65 wyjechała
pierwszy raz po prawie pięciu latach przerwy do stolicy Wielkopolski. Parowóz
prowadzili Stanisław Szczeciński i Marek Rybarczyk. |
Rewizje
Od 19. października 2001 po przedłużonym już terminie przeglądu "petucha" była w Gnieznie do 15 lipca 2003 roku, kiedy to wróciła do Wolsztyna po
naprawie głównej! Następna naprawa główna przewidziana była na 10 lipca
2009 roku. Niestety 10 lipca 2005 roku minął termin rewizji zewnętrznej.
Parowóz ten najpierw odstawiono do Leszna, gdzie oczekiwał na naprawę w
Gnieźnie, jednak 15 listopada został ściągnięty z powrotem do Wolsztyna,
ponieważ skreślono go z listy napraw na rok 2006. Pt47-65 trafiła w końcu
do Gniezna, gdzie została poddana rewizji zewnętrznej. Wróciła do Wolsztyna
30 kwietnia 2009 roku.
Kolejna naprawa główna została zakończona w kwietniu 2016 roku. Parowóz wrócił do Wolsztyna w piątek 29 kwietnia 2016 przed 23. Paradą Parowozów w nowym zielono-oliwkowym malowaniu. W poniedziałek 3 października
2022 roku w południe na haku lokomotywy spalinowej ST44-1245 w drogę
do Kolina w Czechach wyruszył parowóz Pt47-65. W składzie jechał także
wagon salona 110A. [FILM] W
Kolinie została przeprowadzona rewizja kotła. Następnie parowóz trafił
do Leszna a w poniedziałek 7 sierpnia 2023 powrócił do Wolsztyna na haku
lokomotywy spalinowej SM42-1229 [FILM].
Parowóz ten jest obecnie przygotowywany do udziału w Paradzie Parowozów,
która odbędzie się 19 sierpnia 2023 roku. |
Od
30 czerwca 2001 w Wolsztynie znajduje sie jeszcze jeden parowóz tej serii,
a mianowicie Pt47-106 z Choszczna. Parowóz ten stacjonował przedtem w Poznaniu
(od 18.03.1949), Szczecinie (od 1964), Białogardzie (od 1972), Szczecinku
(od 1976), ponownie w Białogardzie (1979) i Szczecinku (1980), oraz w Kostrzynie
(1987). Z inwentarza PKP został skreślony w 25.07.1988. Następnie trafił
do Choszczna, skąd po rozwiązaniu tamtejszego skansenu przywieziono go
do Wolsztyna. Niestety jest on niesprawny i nie będzie już nigdy jeździł.
W roku 2008 z pieniędzy zebranych przez Fundację Era Parowozów podczas
Parady Parowozów 2007 parowóz ten został odmalowany i ustawiony przy nastawni
WL. Zobacz zdjęcia z etapów renowacji Pt47-106. |
Dane techniczne |
Rysunek techniczny 46 kB wmf |
Układ osi |
|
Ilość osi wiązanych |
|
Ilość osi toczonych przednich |
|
Ilość osi toczonych tylnych |
|
Nacisk osi w stanie roboczym |
|
Długość parowozu z tendrem |
|
Waga parowozu próżnego |
|
Masa w stanie roboczym |
|
Masa w stanie próżnym z tendrem |
|
Moc |
|
Siła pociągowa |
|
Prędkość maksymalna |
|
Średnica kół napędnych |
|
Średnica kół tocznych przednich |
|
Średnica kół tocznych tylnych |
|
Odstęp między osiami skrajnymi |
|
Ciśnienie w kotle |
|
Powierzchnia rusztu |
|
Długość ruszta |
|
Szerokość ruszta |
|
Długość paleniska |
|
Szerokość paleniska |
|
Wysokość paleniska |
|
Powierzchnia paleniska |
|
Płomieniówki |
|
Średnica wewnętrzna |
|
Średnica zewnętrzna |
|
Długość między ścianami sitowymi |
|
Powierzchnia ogrzewalna |
|
Płomienice |
|
Średnica wewnętrzna |
|
Średnica zewnętrzna |
|
Długość między ścianami sitowymi |
|
Powierzchnia ogrzewalna |
|
Całkowita powierzchnia ogrzewalna bez przegrzewacza |
|
Średnica cylindra |
|
Skok tłoka |
|
Tender 27D48 |
|
Ilość osi |
|
Nacisk osi |
|
Średnica kół |
|
Zapas wody |
|
Zapas węgla |
|
Masa w stanie służbowym |
|
|