|
Jest to parowóz niemiekiej konstrukcji BR42. Po wojnie zachowały się tylko 3
takie parowozy. Z pozostawionych przez Niemców części zbudowano w zakładach
w Poznaniu i Chrzanowie 126 sztuk parowozów oznaczonych już jako Ty43.
Tak więc 3 niemieckie parowozy otrzymały oznaczenia Ty43-126, 127 i 129.
Ty3-2 otrzymał wtedy numer Ty43-126. Dopiero kiedy to 06. marca 1990 roku
przybył do Wolsztyna otrzymał swe pierwotne oznaczenie Ty3-2. Parowóz ten
został zbudowany w 1944 roku w fabryce Schichau i otrzymał numer fabryczny
4448. W służbie DR nosił oznaczenie 42 1427. Po wojnie stacjonował w Bydgoszczy,
Pile, Poznaniu, Sędziszowie i Gnieźnie.
Od 8 lipca 1999 do 26. stycznia 2000 parowóz ten poddano naprawie w Gnieźnie. Termin rewizji zewnętrznej z 20 stycznia 2002 roku przedłużono do 27. września 2002 roku, a następnie jeszcze raz do 31 października 2002. Parowóz pracował w Wolsztynie do 11 października 2002 roku. Ostatni raz na manewrach był 4 maja 2002 roku w dniu, kiedy odbywała się w Wolsztynie parada parowóz. W swą pożegnalną podróż wyjechał w piątek 11 października 2002 roku ze specjalnym pociągiem towarowym do Konotopu. W sobotę 26 października 2002 parowóz Ty3-2 odstawiono na bocznicę, gdzie stoją inne nieczynne już parowozy. Jednak 8 grudnia 2002 roku Ty3-2 pojechał do Gniezna razem z Ok22-31, gdzie miał zostać poddany naprawie głównej. Ok22-31 wróciła do Wolsztyna i jeździła do maja 2009 roku, ostatni raz podczas Parady Parowozów. Parowóz Ty3-2 niestety nie doczekał się naprawy trafił następnie do Leszna. W chwili obecnej trwają starania o sprowadzenie Ty3-2 do Wolsztyna. Parowóz Ty43-123 zbudowano w Fabryce Lokomotyw w Poznaniu. Numer fabryczny to 1354. Posiada tender 32D47 o numerze kolejowym 508 (numer zmieniono w 1972 roku na 46) i numerze fabrycznym 3288. Parowóz posiada kocioł zbudowany w Poznaniu w 1949 roku o nadprężności pary 16 atmosfer, o numerze fabrycznym 3167 i numerze kolejowym 5480. Dnia 28. lipca 1949 roku kocioł poddano próbie wodnej pod ciśnieniem 21 atmosfer. Ty43-123 rozpoczął służbę 25.08.1949 w Zbąszynku, następnie trafił do Zielonej Góry, Chełmna i Gniezna. (25.08.1949 MD Zbąszynek, 08.05.1951 MD Gniezno, 29.05.1951 MD Zbąszynek, 01.1952 MD Zielona Góra, 05.1955 MD Zbąszynek, 01.1956 MD Głogów, 16.03.1956 MD Leszno, 07.1959 MD Zbąszynek, 10.1959 MD Zbąszynek, 20.08.1960 MD Chełm, 10.1961 MD Sędziszów, 07.1969 MD Bytom, 08.1969 MD Żagań, 18.10.1969 MD Chełm, 09.1971 MD Chełm, 01.01.1980 MD Chełm, 31.05.1980 MD Sędziszów, 31.01.1983 MD Sędziszów (z MD Chełm), 06.05.1984 MD Gniezno. Od 1. sierpnia 1989 jest w Wolsztynie. Ostatnią naprawę główną miał 13.03.1997 roku w MT Gniezno, po przejechaniu 15.762 kilometrów od poprzedniej naprawy. Ostatni raz pod parą był podczas Parady Parowozów 1 maja 1999 roku. 1.października 2000 roku został skreślony z inwentarza. Niestety obecnie jest niesprawny i nie będzie już naprawiany. Dzięki funduszom zebranym przez Fundację Era Parowozów parowóz Ty43-123 został odmalowany w kwietniu 2009 roku. Obecnie w Wolsztynie znajduje się jeszcze jeden parowóz tej serii, a mianowicie Ty43-92. Przyjechał on do Wolsztyna z Choszczna. Niestety jest on niesprawny technicznie. Został odnowiony (odmalowany) w 2004 roku przez wolsztyńską firmę pana Rozynka. |
Dane techniczne |
Rysunek techniczny 42kB WMF |
Układ osi |
|
Ilość osi wiązanych |
|
Ilość osi toczonych przednich |
|
Nacisk osi w stanie roboczym I / II |
|
Długość ze zderzakiem |
|
Waga parowozu próżnego |
|
Masa w stanie roboczym |
|
Masa z tendrem w stanie roboczym |
|
Masa z tendrem w stanie próżnym |
|
Moc |
|
Siła pociągowa |
|
Prędkość maksymalna |
|
Średnica kół napędnych |
|
Średnica kół tocznych przednich |
|
Ciśnienie w kotle |
|
Powierzchnia rusztu |
|
Długość ruszta |
|
Szerokość ruszta |
|
Powierzchnia ogrzewalna skrzyni ogniowej |
|
Płomieniówki |
|
Średnica zewnętrzna i grubość ścianek |
|
Odległość między ścianami sitowymi |
|
Powierzchnia ogrzewalna |
|
Płomienice |
|
Średnica zewnętrzna i grubość ścianek |
|
Powierzchnia ogrzewalna |
|
Całkowita powierzchnia ogrzewalna bez przegrzewacza |
|
Średnica cylindra |
|
Skok tłoka |
|
Tender |
|
Średnica kół |
|
Zapas wody |
|
Zapas węgla |
|
Masa w stanie służbowym |
|
|