|
Jest to niemiecki 3-cylindrowy parowóz serii G12 zbudowany w 1919 roku (BR58-1297) w fabryce Linke-Hofmann dla KPEV. Parowozy te budowano w latach 1917-1921, a zbudowano ich ogółem 1158 sztuk. Znajdujący się w Wolsztynie parowóz posiada numer fabryczny 1866. Pierwotnie nosił oznaczenie G12 "Elberfeld 5562". Po wojnie stacjonował w Katowicach, następnie w Poznaniu (od 22.07.1946), Jarocinie (od 18.10.1951), Wągrowcu (od 14.07.1953), Zbąszynku, Gnieźnie (od 18.10.1955), ponownie w Wągrowcu od 23.09.1963 roku i Gnieźnie, gdzie 6 grudnia 1961 roku zakończył służbę i został wycofany z eksploatacji. Do Wolsztyna przybył 1 stycznia 1994 roku jako "zimny eksponat." Powyższe zdjęcia pokazują prace podczas odbudowy parowozu w Wolsztynie oraz ich efekt końcowy. Niestety parowóz odnowiono tylko zewnętrzenie i nie przywrócono go do ruchu. Po 18 latach stania pod przysłowiową chmurką Ty1-76 został odmalowany w kwietniu 2012 roku dzięki funduszom uzbieranym przez Fundację Era Parowozów. Zobacz zdjęcia z remontu. |
Dane techniczne |
Rysunek techniczny 38kB wmf |
Układ osi |
|
Ilość osi wiązanych |
|
Ilość osi toczonych przednich |
|
Nacisk
osi w stanie roboczym
zestaw I, II, III, IV, V, VI |
|
Długość ze zderzakiem |
|
Waga parowozu próżnego |
|
Masa w stanie roboczym |
|
Masa z tendrem w stanie roboczym |
|
Masa z tendrem w stanie próżnym |
|
Moc |
|
Siła pociągowa |
|
Prędkość maksymalna |
|
Średnica kół napędnych |
|
Średnica kół tocznych przednich |
|
Ciśnienie w kotle |
|
Powierzchnia rusztu |
|
Długość ruszta |
|
Szerokość ruszta |
|
Powierzchnia ogrzewalna skrzyni ogniowej |
|
Płomieniówki |
|
Średnica zewnętrzna i grubość ścianek |
|
Odległość między ścianami sitowymi |
|
Powierzchnia ogrzewalna |
|
Płomienice |
|
Średnica zewnętrzna i grubość ścianek |
|
Powierzchnia ogrzewalna |
|
Całkowita powierzchnia ogrzewalna bez przegrzewacza |
|
Średnica cylindra |
|
Skok tłoka |
|
Tender |
|
Średnica kół |
|
Zapas wody |
|
Zapas węgla |
|
Masa w stanie służbowym |
|
|