Parowóz Ty2 / Ty42
.
JPG 93 kB
JPG 59 kB JPG 73kB

więcej zdjęć

Parowozy Ty2 to niemiecka seria 52, znana jako Kriegslok, (lokomotywa wojenna) budowana w latach 1942-1945, przeznaczona przede wszystkim dla potrzeb zaopatrzenia frontu wschodniego. Zbudowano około 6161 sztuk tych parowozów 
 
Henschel, Kassel
Floridsdorf, Wien
Schwartzkopff, Berlin
Schichau, Elbing
MBA, Babelsberg
DWM/Posen
Krenau(Oberschlesische Lokfabrik)
Krauss-Maffei, München
Esslingen
Jung, Jungental
Borsig; Berlin
Skoda;Pilsen
Graffenstaden,Straßburg
1.050 sztuk 
1.053 sztuk
647 sztuk
505 sztuk
400 sztuk
314 sztuk
264 sztuk 
613 sztuk
250 sztuk
231 sztuk
542 sztuk
153 sztuk
139 sztuk

W porównaniu do innej niemieckiej serii BR 50 do budowy tego parowozu potrzebnych było tylko 5000  części. Przy  BR 50 było ich 6000! Pozostałe po wojnie na terenie Polski niemieckie parowozy BR 52 otrzymały oznaczenia na PKP Ty2. Najwyższy numer tej serii to 1402 (Ty2-1402). Po roku 1963 PKP zakupiły kolejne parowozy Ty2 od Związku Radzieckiego.
Ty2-406 to były parowóz niemiecki BR 52 4770. Został zbudowany w 1943 roku w Sosnowcu i ma numer fabryczny 13821. Jego tender ma oznaczenie 30D42 oraz numer kolejowy 140.
W parowozie tym byly zainstalowane następujące kotły:

.
Od kiedy? 
Nr fabryczny / nr PKP / producent
1943 
13821 / 3995 / Babelsberg
30.06.1953 
12416/4214 /BMAG Schwarzkopf Berlin
29.07.1959
15617 /-/ Borsig Berlin
31.05.1963
2837 /-/ Cegielski Poznań
20.12.1966 
968 /4250/ Borsig Berlin
12.06.1972
28231/4550 Henschel Sohn Kessel
.
Ty2-406 służył w parowozowniach Jarocin i Gniezno, a od kwietnia 1989 roku jest w Wolsztynie. Niestety 17. listopada 1999 minął termin przeglądu kotła. Parowóz ten najprawdopodobniej nie będzie już nigdy pod parą. 
Parowozy Ty42 to wierna kopia maszyn Ty2 lecz zbudowanych już w Polsce po wojnie z pozostawionych przez Niemców części. Parowozów Ty42 zbudowano w Polsce około 150.
17.09.2000 minął termin przeglądu parowozu Ty42-148. Oznacza to, iż wolsztyńska parowozownia, słynąca kiedyś z tego, że stacjonowało tu bardzo dużo maszyn tej serii nie posiada obecnie żadnego sprawnego parowozu Ty2 czy Ty42. A było ich to na prawdę dużo. Oto wykaz parowozów Ty2/Ty42, które pracowały w Wolsztynie.
Oprócz Ty2-406 i Ty42-148 na stanie parowozowni znajduje jeszcze Ty2-1086. Niestety parowóz ten od 1994 roku stoi w parowozowni w Lesznie i jest tam wykorzystywany jako grzałka.
W kwietniu i maju 2003 roku pocięto trzy parowozy Ty2-67, Ty2-642 oraz Ty42-87
.
Ty2-1086 Ostatni raz pod parą Ty2-87 od strony torowiska Ty2-87 Numer kolei niemieckich na tendrze Ty2-642 Ty2-642 - źródło części zapasowych
.
Ty2-1398 / Ty2-1298 5. lipca 2001 roku trafił do Wolsztyna kolejny parowóz tej serii, mianowicie Ty2-1398 z zamkniętego skansenu parowozow w Choszcznie. Z parowozem tym łączy się ciekawa historia. Otóż parowóz ten posiada obecnie numer 1398, jednak jego prawdziwy numer to 1298. Trudno wytłumaczyć dlaczego doszło do takiej zamiany. Najprawdopodobniej miało to miejsce na początku lat 90, kiedy parowóz ten był remontowany w Gnieźnie, skąd trafił do skansenu parowozów w Choszcznie. W posiadanych wykazach nie mam żadnej wzmianki o parowozie Ty2-1398, który pracował na PKP. Jest jednak informacja o Ty2-1298. Na domiar tego parowóz Ty2-1298 pracował w Wolsztynie od 1987 do 1990 roku! Tak więć witamy ponownie w domu!

RealAudioRealAudio 63KBRealAudio 85KBRealAudio 94KB
 
Dane techniczne:
Rysunek techniczny 48kB JPG
Rysunek techniczny 41kB WMF
Układ osi
1-5-0 / 1E
Ilość osi wiązanych
5
Ilość osi toczonych przednich
1
Nacisk osi w stanie roboczym 
15t
Długość ze zderzakiem
22975 mm
Waga parowozu próżnego
78,35t
Masa w stanie roboczym
85,92t
Masa w stanie roboczym z tendrem
114,92t
Moc
1200 kW
Siła pociągowa
16300kG
Prędkość maksymalna
80 km/h
Średnica kół napędnych
1400mm
Średnica kół tocznych przednich
800mm
Ciśnienie w kotle
1,6 Mpa
Powierzchnia rusztu
3,9m2
Długość ruszta
2542mm
Szerokość ruszta
1832mm
Długość paleniska
2542mm
Szerokość paleniska
1532mm
Wysokość paleniska
1832mm
Powierzchnia paleniska
15,9m2
Płomieniówki
113
Średnica wewnętrzna
49mm
Średnica zewnętrzna
54mm
Długość między ścianami sitowymi
5200mm
Powierzchnia ogrzewalna 
90,4m2
Płomienice
35
Średnica wewnętrzna
125mm
Średnica zewnętrzna
133mm
Długość między ścianami sitowymi
5200mm
Powierzchnia ogrzewalna
71,3m2
Całkowita powierzchnia ogrzewalna bez przegrzewacza
177,6m2
Średnica cylindra
600mm
Skok tłoka
660mm
.
Tender
.
Ilość osi
4
Średnica kół
850mm
Zapas wody
30,0m3
Zapas węgla
8,0/10,0t
Masa w stanie służbowym 
61,1t/60,8t

.
| Ok22 | Ol49 | Ok1 | Pm36 | Pt47 | TKi3 | TKt48 | Ty1 | Ty3/Ty43 | Ty51 | Ty45 | Ty5 |
Copyright (c) by Wojtek Lis