|
Parowozy
Ty2 to niemiecka seria 52, znana jako Kriegslok,
(lokomotywa wojenna) budowana w latach 1942-1945, przeznaczona przede wszystkim
dla potrzeb zaopatrzenia frontu wschodniego. Zbudowano około 6161 sztuk
tych parowozów
W porównaniu
do innej niemieckiej serii BR 50 do budowy tego parowozu potrzebnych było
tylko 5000 części. Przy BR 50 było ich 6000! Pozostałe po wojnie
na terenie Polski niemieckie parowozy BR 52 otrzymały oznaczenia na PKP
Ty2. Najwyższy numer tej serii to 1402 (Ty2-1402). Po roku 1963 PKP zakupiły
kolejne parowozy Ty2 od Związku Radzieckiego.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ty2-406
służył w parowozowniach Jarocin i Gniezno, a od kwietnia 1989 roku jest
w Wolsztynie. Niestety 17. listopada 1999 minął termin przeglądu kotła.
Parowóz ten najprawdopodobniej nie będzie już nigdy pod parą.
Parowozy Ty42 to wierna kopia maszyn Ty2 lecz zbudowanych już w Polsce po wojnie z pozostawionych przez Niemców części. Parowozów Ty42 zbudowano w Polsce około 150. 17.09.2000 minął termin przeglądu parowozu Ty42-148. Oznacza to, iż wolsztyńska parowozownia, słynąca kiedyś z tego, że stacjonowało tu bardzo dużo maszyn tej serii nie posiada obecnie żadnego sprawnego parowozu Ty2 czy Ty42. A było ich to na prawdę dużo. Oto wykaz parowozów Ty2/Ty42, które pracowały w Wolsztynie. Oprócz Ty2-406 i Ty42-148 na stanie parowozowni znajduje jeszcze Ty2-1086. Niestety parowóz ten od 1994 roku stoi w parowozowni w Lesznie i jest tam wykorzystywany jako grzałka. W kwietniu i maju 2003 roku pocięto trzy parowozy Ty2-67, Ty2-642 oraz Ty42-87 |
5. lipca 2001 roku trafił do Wolsztyna kolejny parowóz tej serii, mianowicie Ty2-1398 z zamkniętego skansenu parowozow w Choszcznie. Z parowozem tym łączy się ciekawa historia. Otóż parowóz ten posiada obecnie numer 1398, jednak jego prawdziwy numer to 1298. Trudno wytłumaczyć dlaczego doszło do takiej zamiany. Najprawdopodobniej miało to miejsce na początku lat 90, kiedy parowóz ten był remontowany w Gnieźnie, skąd trafił do skansenu parowozów w Choszcznie. W posiadanych wykazach nie mam żadnej wzmianki o parowozie Ty2-1398, który pracował na PKP. Jest jednak informacja o Ty2-1298. Na domiar tego parowóz Ty2-1298 pracował w Wolsztynie od 1987 do 1990 roku! Tak więć witamy ponownie w domu! |
Dane techniczne: |
Rysunek techniczny 41kB WMF |
Układ osi |
|
Ilość osi wiązanych |
|
Ilość osi toczonych przednich |
|
Nacisk osi w stanie roboczym |
|
Długość ze zderzakiem |
|
Waga parowozu próżnego |
|
Masa w stanie roboczym |
|
Masa w stanie roboczym z tendrem |
|
Moc |
|
Siła pociągowa |
|
Prędkość maksymalna |
|
Średnica kół napędnych |
|
Średnica kół tocznych przednich |
|
Ciśnienie w kotle |
|
Powierzchnia rusztu |
|
Długość ruszta |
|
Szerokość ruszta |
|
Długość paleniska |
|
Szerokość paleniska |
|
Wysokość paleniska |
|
Powierzchnia paleniska |
|
Płomieniówki |
|
Średnica wewnętrzna |
|
Średnica zewnętrzna |
|
Długość między ścianami sitowymi |
|
Powierzchnia ogrzewalna |
|
Płomienice |
|
Średnica wewnętrzna |
|
Średnica zewnętrzna |
|
Długość między ścianami sitowymi |
|
Powierzchnia ogrzewalna |
|
Całkowita powierzchnia ogrzewalna bez przegrzewacza |
|
Średnica cylindra |
|
Skok tłoka |
|
Tender |
|
Ilość osi |
|
Średnica kół |
|
Zapas wody |
|
Zapas węgla |
|
Masa w stanie służbowym |
|
|