Parowóz
Ok1-359 został zbudowany w roku 1917 w Berlinie w zakładach Schwartzkopff.
Jego numer fabryczny to 6388. Do roku 1945 na liniach niemieckich miał
numer 38 2155. 31 października 1945 roku po przebyciu 53359 km od ostatniej
naprawy okresowej parowóz poddano naprwie średniej w MD Toruń Gł. Z dniem
6 stycznia 1946 roku Ok1-359 rozpoczęła swoją służbę w Iławie. Następnie
stacjonowała jeszcze w Toruniu, Malborku, Grudziądzu, Poznaniu, Gnieźnie,
Pile, Krzyżu i Międzyrzeczu, a od 20 marca 1989 jest w Wolsztynie. W roku
1945 parowóz ten posiadał kocioł zbudowany w 1922 roku w zakładach Hohenzollern
Düsseldorf o nadprężności pary 12 amtosfer. Jego nummer fabryczny to 4235
a numer kolejowy 0856. 31. grudnia 1969 na parowozie Ok1-359 zainstalowano
kocioł zbudowany w zakładach Schwartzkopff Berlin w roku 1921 o numerze
fabrycznym 7590 i numerze kolejowym 559. Z zachowanych dokumentów wynika,
iż w czasie wojny dokonano przeglądu kotła 1. lipca 1942 roku. Miejsce
przeglądu jest nieznane. Wiadomo jednak, że kocioł ten znajdował się też
na parowozach Ok1-57 i od 12.07.1966 na Ok1-207. Przełożenia kotła dokonano
w ZNTK Piła.
W Wolsztynie
przedostatnią próbę wodną wykonano 15.04.1999 roku przy 1,2Mpa, a korki
topliwe wypalono z datą 14.04.1999. W sobotę 7. kwietnia 2001 minął termin
rewizji okresowej (próba zewnętrzna i wewnętrzna). W czwartek 19. kwietnia
2001 została przeprowadzona próba parowozu tu w Wolsztynie i przedłużono
termin kotła do 19. października 2001 roku. W piątek, 19.10.2001 parowóz
ten odstawiono do Poznania, gdzie przebywał aż do 15 listopada 2005. Następnie
trafił do Gniezna, gdzie został poddany naprawie głównej i ku uciesze wielu
Miłosników Kolei wrócił do Wolsztyna w poniedziałek 20 listopada 2006 roku.
Prowadząc nie tylko pociągi specjalne jeździł także "w planie na linii
do Leszna". Niestety ostatni raz był pod parą podczas Parady Parowozów
2009. Termin rewizji zewnętrznej minął 31 maja 2009. Obecnie czeka na decyzję
w sprawie rewizji.
Parowóz
Ok1-359 występował w wielu filmach. Między innymi w nagrodzonym Oskarem
filmie "Pianista" Romana Polańskiego oraz w filmie "Pogranicze w ogniu".
Od
soboty 14.lipca 2001 roku w Wolsztynie znajduje się jeszcze jeden parowóz
tej serii. Jest to Ok1-322 (ex 38 3192) z Choszczna. Parowóz ten
został wyprodukowany w 1921 roku w zakładach Linke-Hoffmann. Numer fabryczny
2269. |