Parowóz Tr5-65
G8.1 ex DRG 56.2 DRG 56 511 Stettin 5312
 
JPG 60 kB JPG 60 kB
JPG 60 kB JPG 60 kB
WIĘCEJ ZDJĘĆ
FILMY
..
Parowóz Tr5-65 trafił do Wolsztyna 3 maja 2002 roku z parowozowni w Jaworzynie Śląskiej. Był on wykorzystywany przede wszystkim do prowadzenia pociągów specjalnych. Jest to parowóz niemieckiej konstrukcji G8.1 zbudowany w 1921 w fabryce Orenstein&Koppel i ma numer fabryczny 8961. Po Drugiej Wojnie Światowej PKP przejęły 66 maszyn tej serii, które zostały zgrupowane w DOKP Wrocław i Katowice. Parowóz Tr5-65 stacjonował m.in. w MD Łazy i MD Legnica (1955, tu wykolejenie). W Niemczech parowozy te zakończyły pracę pod koniec lat 60 tak, a na PKP został tylko Tr5-65, który jest obecnie jedynym egzemplarzem tej serii na świecie! 
Plug-In
.
Po 22 letniej "odstawce" parowóz ten został odbudowany i od 27 czerwca 1994 roku  stacjonował w Jaworzynie Śląskiej a obecnie w Wolsztynie. 5 grudnia 2009 roku Tr5-65 prowadziła pociąg zorganizowanym przez Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni. Następnie do 28.01.2010 był wykorzystywany jako "grzałka" do ogrzewania szopy. 16.04.2010 przedłużono świedectwo dopuszczenia do ruchu parowozu Tr5-65 do 30 czerwca 2010 roku, czyli do dnia przedłużonego już wtedy terminu rewizji zewnętrznej.  11 maja 2010 roku porowadziła swój ostatni pociąg do Włoszakowic, po czym została wygaszona i odstawiona do szopy. Obecnie parowóz ten jest nieczynny, stoi pod dachem w wolsztyńskiej szopie i został wytypowany jako pierwszy do odbudowy w ramach Funduszu Odbudowy Wolsztyńskich Parowozów.  [PL] [DE] [EN].
Poprzednie rewizje: Rz (2009.12.05) przedłużono do 30.06.2010, Rw 2013.12.05.
.
 
Dane techniczne .
Układ osi
1-4-0 / 1D
Ilość osi wiązanych
4
Ilość osi toczonych przednich
1
Obciążenie resorów jednej osi w stanie służbowym
zestaw I, II, III, IV, V, 
8,5/13,1/12,5/12,2/12,9
Nacisk osi na szyny w stanie służbowym
zestaw I, II, III, IV, V, 
10,5/16,2/15,6/16,1/16,2
Długość z tendrem ze zderzakiem 
18296 mm
Ciężar parowozu w stanie roboczym
74,6 t
Ciężar w stanie próżnym z tendrem
90,310t
Ciężar w stanie roboczym z tendrem
120,1t
Prędkość maksymalna
70 km/h
Średnica kół napędnych
1350 mm
Średnica kół tocznych przednich
850 mm
Rozstaw osi skrajnych
4700 mm
Ciśnienie w kotle
1,4 Mpa 
Powierzchnia rusztu
2,66 m2
Długość ruszta
2,63m
Szerokość ruszta
1,01m
Powierzchnia ogrzewalna skrzyni ogniowej
13,89m2
Płomieniówki
139
Średnica zewnętrzna i grubość ścianek płomieniówek
51mm/2,5mm
Długość między ścianami sitowymi
4500mm
Powierzchnia ogrzewalna płomieniówek
90,2 m2
Powierzchnia ogrzewalna odparowująca całkowita
146,20m2
Płomienice
24
Średnica zewnętrzna rurek przegrzewacza i grubość ścianek
38mm/4mm
Powierzchnia ogrzewalna przegrzewacza
46,0 m2
Ciężar kotła bez urządzeń i osprzętu 
14200kG
Ciężar kotła z osprzętem i urządzeniami
22300kG
Średnica cylindra
2x600 mm 
Skok tłoka
660 mm 
 
Tender
17C1
Średnica kół
1000mm
Zapas wody
16,5m3
Zapas węgla
7,0t
Masa próżnego tendra
22,0t
Masa w stanie slużbowym
45,5t
.


| Ok22 | Ol49 | Pm36 | Pt47 | TKi3 | TKt48 | Ty1 | Ty51 | Ty45 | Ty2/Ty42 | Ty5 | Ty3/Ty43 |


Copyright (c) by Wojtek Lis