Parowóz
Tr5-65
G8.1 ex DRG 56.2 DRG 56 511 Stettin 5312 |
|
|
Parowóz Tr5-65 trafił do Wolsztyna 3 maja 2002 roku z parowozowni w Jaworzynie Śląskiej. Był on wykorzystywany przede wszystkim do prowadzenia pociągów specjalnych. Jest to parowóz niemieckiej konstrukcji G8.1 zbudowany w 1921 w fabryce Orenstein&Koppel i ma numer fabryczny 8961. Po Drugiej Wojnie
Światowej PKP przejęły 66 maszyn tej serii, które zostały zgrupowane w
DOKP Wrocław i Katowice. Parowóz Tr5-65 stacjonował m.in. w MD Łazy i MD
Legnica (1955, tu wykolejenie). W Niemczech parowozy te zakończyły pracę
pod koniec lat 60 tak, a na PKP został tylko Tr5-65, który jest obecnie
jedynym egzemplarzem tej serii na świecie! |
Po 22 letniej "odstawce" parowóz ten został odbudowany i od 27 czerwca 1994 roku stacjonował w Jaworzynie Śląskiej a obecnie w Wolsztynie. 5
grudnia 2009 roku Tr5-65 prowadziła pociąg zorganizowanym przez Towarzystwo
Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni. Następnie do 28.01.2010 był wykorzystywany
jako "grzałka" do ogrzewania szopy. 16.04.2010 przedłużono świedectwo dopuszczenia
do ruchu parowozu Tr5-65 do 30 czerwca 2010 roku, czyli do dnia przedłużonego
już wtedy terminu rewizji zewnętrznej. 11 maja 2010 roku porowadziła
swój ostatni pociąg do Włoszakowic, po czym została wygaszona i odstawiona
do szopy. Obecnie parowóz ten jest nieczynny, stoi pod dachem w wolsztyńskiej
szopie i został wytypowany jako pierwszy do odbudowy w ramach Funduszu
Odbudowy Wolsztyńskich Parowozów. [PL]
[DE] [EN].
Poprzednie rewizje: Rz (2009.12.05) przedłużono do 30.06.2010, Rw 2013.12.05. |
Dane techniczne | . |
Układ osi |
|
Ilość osi wiązanych |
|
Ilość osi toczonych przednich |
|
Obciążenie
resorów jednej osi w stanie służbowym
zestaw I, II, III, IV, V, |
|
Nacisk
osi na szyny w stanie służbowym
zestaw I, II, III, IV, V, |
|
Długość z tendrem ze zderzakiem |
|
Ciężar parowozu w stanie roboczym |
|
Ciężar w stanie próżnym z tendrem |
|
Ciężar w stanie roboczym z tendrem |
|
Prędkość maksymalna |
|
Średnica kół napędnych |
|
Średnica kół tocznych przednich |
|
Rozstaw osi skrajnych |
|
Ciśnienie w kotle |
|
Powierzchnia rusztu |
|
Długość ruszta |
|
Szerokość ruszta |
|
Powierzchnia ogrzewalna skrzyni ogniowej |
|
Płomieniówki |
|
Średnica zewnętrzna i grubość ścianek płomieniówek |
|
Długość między ścianami sitowymi |
|
Powierzchnia ogrzewalna płomieniówek |
|
Powierzchnia ogrzewalna odparowująca całkowita |
|
Płomienice |
|
Średnica zewnętrzna rurek przegrzewacza i grubość ścianek |
|
Powierzchnia ogrzewalna przegrzewacza |
|
Ciężar kotła bez urządzeń i osprzętu |
|
Ciężar kotła z osprzętem i urządzeniami |
|
Średnica cylindra |
|
Skok tłoka |
|
Tender |
|
Średnica kół |
|
Zapas wody |
|
Zapas węgla |
|
Masa próżnego tendra |
|
Masa w stanie slużbowym |
|
|
Copyright (c) by Wojtek
Lis