Konstrukcja
tego parowozu pochodzi z 1948 roku a pierwsze maszyny tego typu zostały
wyprodukowane w 1950 roku. Stacjonujący w Wolsztynie egzemplarz został
zbudowany w 1956 roku w Chrzanowie i ma numer fabryczny 4733. Parowóz
posiadał kocioł zbudowany w 1956 roku w Sosnowcu. Numer fabryczny 14755,
numer kolejowy 6708. Wymieniono go w roku 1977 na kocioł o numerze 13022,
a 23. czerwca 1983 na kocioł z numerem 14412.
TKt48-143 został oddany do służby 29.02.1956 roku w parowozowni Nasielsk, a od stycznia 1990 roku jest w Wolsztynie. Może poruszać się w obu kierunkach z prędkością do 80 km/h, dlatego był używany do prowadzenie pociagów towarowych i osobowych. Od 1998 roku Wolsztyński "osiołek", bo tak nazwano naszą "tekatkę" jest niestety niesprawny i nie zobaczymo go już nigdy pod parą. Szkoda! Z pewnością przydałby się do prowadzenia pociągów turystycznych. Parowóz ten został odmalowany w 2010 roku przez Fundację Era Parowozów i ponownie przez instytucję kultury Parowozownia Wolsztyn w kwietniu 2021 roku. 24 lipca 2001 roku trafił do Wolsztyna kolejny parowóz tej serii, TKt48-147 ze skansenu w Choszcznie. Niestety również i ten parowóz jest niesprawny. 11 kwietnia 2019 roku TKt48-147 został odstawiony przez Ol49-69 na bocznicę do Stefanowa, gdzie trafi od pod opiekę Stowarzyszenia Miłośników Kolejnictwa "Stacja Stefanowo". |
Dane techniczne |
Rysunek techniczny 34kB WMF |
Układ osi |
|
Ilość osi wiązanych |
|
Ilość osi toczonych przednich |
|
Ilość osi toczonych tylnych |
|
Nacisk
osi w stanie roboczym
zestaw I, II, III, IV,V,VI |
|
Długość ze zderzakiem |
|
Masa parowozu próżnego |
|
Masa w stanie roboczym |
|
Moc |
|
Siła pociągowa |
|
Prędkość maksymalna |
|
Średnica kół napędnych |
|
Średnica
kół tocznych przednich
i tylnych |
|
Ciśnienie w kotle |
|
Powierzchnia rusztu |
|
Długość ruszta |
|
Szerokość ruszta |
|
Powierzchnia paleniska |
|
Płomieniówki |
|
Średnica zewnętrzna i grubość ścianek |
|
Długość między ścianami sitowymi |
|
Powierzchnia ogrzewalna |
|
Płomienice |
|
Średnica zewnętrzna i grubość ścianek |
|
Powierzchnia ogrzewalna |
|
Całkowita powierzchnia ogrzewalna bez przegrzewacza |
|
Średnica cylindra |
|
Skok tłoka |
|
Zapas wody |
|
Zapas węgla |
|