Parowóz Ok22-31
.
.
więcej zdjęć
.
Jest to polski parowóz wzorowany na niemieckiej konstrukcji P8 czyli Ok1. Pierwszy parowóz Ok22 został zbudowany 31 grudnia 1928 w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie. Ok 22-31 została zbudowana w roku 1929 w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie i ma numer fabryczny238. Podczas II Wojny Światowej na kolejach niemieckich nosił oznaczenie 38 4536.
Parowóz ten posiada od 23.12.1975  kocioł o numerze fabrycznym 10324 (numer inwent. 964), który został zbudowany w 1930 roku w Sosnowcu. Kocioł ten był przedtem zamontowany w parowozie Ok22-78. Przełożenia kotła dokonano w obu przypadkach w ZNTK Piła.
Parowóz Ok22-31 jest własnością Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Od 16. lipca 1987 roku znajduje się w Wolsztynie. Prowadził przede wszystkim pociągi specjalne, a sporadycznie można go było zobaczyć na trasie do Poznania lub Leszna z pociagiem planowym. Od września 1997 do 8 grudnia 2002 roku parowóz ten jako nieczynny już  eksponat, stał przy wejściu na teran parowozowni i mało kto wierzył, że zobaczymy go jeszcze pod parą. W niedzielę 8 grudnia 2002 roku, razem z parowozem Ty3-2, odstawiono go do Gniezna, a poźniej do Piły, gdzie został poddany naprawie głównej. Wrócił do Wolsztyna jako sprawny parowóz w sobotę 29 maja 2004 roku i ponownie wyjechał na szlak. Niestety, mimo przedłużnego terminu rewizji do 30 października 2009 roku, ostatni raz parowóz ten zaprezentował się w pełnej okazałości, pod parą, 2 maja 2009 roku podczas Parady Parowozów. Ze względu na zbyt cienkie obręcze zestawów kołowych parowóz ten nie wyjechał już więcej w trasę. Stoi obecnie w szopie i oczekuje decyzji o ewentualnej rewizji. 
zainstaluj Plug-In
RealAudio 119kB
Dane techniczne
Rysunek techniczny 63kB jpg
Rysunek techniczny 48kB wmf
Układ osi
2-3-0 / 2C
Ilość osi wiązanych
3
Ilość osi toczonych przednich
2
Nacisk osi w stanie roboczym I / III
13,95t /17t
Długość z tendrem ze zderzakiem 
18540 mm
Masa parowozu próżnego
71,8t
Masa w stanie roboczym
78,9t
Masa w stanie próżnym z tendrem
94,4t
Masa w stanie roboczym z tendrem
133,0t
Moc
721 kW
Siła pociągowa
8500kG
Prędkość maksymalna
100 km/h
Średnica kół napędnych
1750 mm
Średnica kół tocznych przednich
1000mm
Ciśnienie w kotle
1,2 Mpa
Powierzchnia rusztu
4,01m2
Długość ruszta
2360mm
Szerokość ruszta
1700mm
Długość paleniska
2360mm
Szerokość paleniska
1700mm
Powierzchnia paleniska
14,1m2
Płomieniówki
175
Średnica wewnętrzna
45mm
Średnica zewnętrzna
50mm
Długość między ścianami sitowymi
4700mm
Powierzchnia ogrzewalna 
116,3m2
Płomienice
28
Średnica wewnętrzna
125mm
Średnica zewnętrzna
133mm
Powierzchnia ogrzewalna
51,7m2
Całkowita powierzchnia ogrzewalna bez przegrzewacza
184,2m2
Średnica cylindra
575mm
Skok tłoka
630mm

 
Tender 
22 D 23 numer 293
Ilość osi
4
Średnica kół
1000mm
Nacisk na osie 
13,5t
Zapas wody
21,5m3
Zapas węgla
10,0t
Masa w stanie służbowym
51t

 
Filmy z parowozem Ok22-31
.
Data / godzina / czas Miejsce Plik / rozmiar
18.05.2007 / 11:46 / 1M42 sek Wolsztyn, Ol49-69 oraz Ok22-31 z P 77433, Wolsztyn wmv / 2,9 MB
09.12.2007 / 11:34 / 51 sek Przed odjazdem z P77433 wmv / 1MB
09.12.2007 / 11:35 / 38 sek Odjazd z P77433 wmv / 782KB
08.12.2007 / 08:15 / 2M 19 sek Ol49-7 na kanale oraz wyjazd Ok22-31 z P33232 wmv / 2,7MB
07.11.2007 / 08:15 / 2M 50 sek Wyjazd Ok22-31 z P33232 do Leszna oraz wyjazd Pm36-2 do Gniezna  wmv / 3,2MB
02.11.2007 / 07:21 / 1M 22 sek Na kanale oczystkowym wmv / 3,9MB
01.11.2007 / 08:17 / 1M 02 sek Adamowo z P33232 wmv / 2,6MB
31.08.2007 / 08:15 / 49 sek Wolsztyn, wyjazd z P33232 wmv / 2,6MB
29.08.2007 / 08:38 / 2M 34 sek Nowawieś Mochy z P33232 wmv / 14,2MB
15.05.2007 / 09:36 / 3M 02 sek Na obrotnicy avi / 3,7MB
30.06.2007 / 08:15 / 27 sek Wolsztyn, odjazd z P33232 wmv / 2,6 MB
23.06.2007 / 09:36 / 3M 19 sek Wolsztyn, wyjazd z szopy na obrotnicę, obrót i zjazd na kanał oczystkowy wmv / 10,8MB
11.06.2007 / 08:17 / 43 sek Adamowo z P33232 wmv / 2,4MB
12.05.2007 / 08:25 / 2M 05 sek Wroniawy z P33232 wmv  / 6,7MB
02.05.2007 / 08:15 / 1M 21 sek Wyjazd z P33232 avi / 3,3MB
.
.
| Ok1 | Ol49 | Pm36 | Pt47 | Tki3 | Tkt48 | Ty1 | Ty51 | Ty45 | Ty2/Ty42 | Ty5 | Ty3/Ty43 |
.
Copyright (c) by Wojtek Lis