|
|
Jest
to polski parowóz wzorowany na niemieckiej konstrukcji P8 czyli Ok1. Pierwszy
parowóz Ok22 został zbudowany 31 grudnia 1928 w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie.
Ok 22-31 została zbudowana w roku 1929 w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie
i ma numer fabryczny238. Podczas II Wojny Światowej na kolejach niemieckich
nosił oznaczenie 38 4536.
Parowóz ten posiada od 23.12.1975 kocioł o numerze fabrycznym 10324 (numer inwent. 964), który został zbudowany w 1930 roku w Sosnowcu. Kocioł ten był przedtem zamontowany w parowozie Ok22-78. Przełożenia kotła dokonano w obu przypadkach w ZNTK Piła. Parowóz Ok22-31 jest własnością Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Od 16. lipca 1987 roku znajduje się w Wolsztynie. Prowadził przede wszystkim pociągi specjalne, a sporadycznie można go było zobaczyć na trasie do Poznania lub Leszna z pociagiem planowym. Od września 1997 do 8 grudnia 2002 roku parowóz ten jako nieczynny już eksponat, stał przy wejściu na teran parowozowni i mało kto wierzył, że zobaczymy go jeszcze pod parą. W niedzielę 8 grudnia 2002 roku, razem z parowozem Ty3-2, odstawiono go do Gniezna, a poźniej do Piły, gdzie został poddany naprawie głównej. Wrócił do Wolsztyna jako sprawny parowóz w sobotę 29 maja 2004 roku i ponownie wyjechał na szlak. Niestety, mimo przedłużnego terminu rewizji do 30 października 2009 roku, ostatni raz parowóz ten zaprezentował się w pełnej okazałości, pod parą, 2 maja 2009 roku podczas Parady Parowozów. Ze względu na zbyt cienkie obręcze zestawów kołowych parowóz ten nie wyjechał już więcej w trasę. Stoi obecnie w szopie i oczekuje decyzji o ewentualnej rewizji. |
Dane techniczne |
Rysunek techniczny 48kB wmf |
Układ osi |
|
Ilość osi wiązanych |
|
Ilość osi toczonych przednich |
|
Nacisk osi w stanie roboczym I / III |
|
Długość z tendrem ze zderzakiem |
|
Masa parowozu próżnego |
|
Masa w stanie roboczym |
|
Masa w stanie próżnym z tendrem |
|
Masa w stanie roboczym z tendrem |
|
Moc |
|
Siła pociągowa |
|
Prędkość maksymalna |
|
Średnica kół napędnych |
|
Średnica kół tocznych przednich |
|
Ciśnienie w kotle |
|
Powierzchnia rusztu |
|
Długość ruszta |
|
Szerokość ruszta |
|
Długość paleniska |
|
Szerokość paleniska |
|
Powierzchnia paleniska |
|
Płomieniówki |
|
Średnica wewnętrzna |
|
Średnica zewnętrzna |
|
Długość między ścianami sitowymi |
|
Powierzchnia ogrzewalna |
|
Płomienice |
|
Średnica wewnętrzna |
|
Średnica zewnętrzna |
|
Powierzchnia ogrzewalna |
|
Całkowita powierzchnia ogrzewalna bez przegrzewacza |
|
Średnica cylindra |
|
Skok tłoka |
|
Tender |
|
Ilość osi |
|
Średnica kół |
|
Nacisk na osie |
|
Zapas wody |
|
Zapas węgla |
|
Masa w stanie służbowym |
|
Filmy z parowozem Ok22-31 |
Data / godzina / czas | Miejsce | Plik / rozmiar |
18.05.2007 / 11:46 / 1M42 sek | Wolsztyn, Ol49-69 oraz Ok22-31 z P 77433, Wolsztyn | wmv / 2,9 MB |
09.12.2007 / 11:34 / 51 sek | Przed odjazdem z P77433 | wmv / 1MB |
09.12.2007 / 11:35 / 38 sek | Odjazd z P77433 | wmv / 782KB |
08.12.2007 / 08:15 / 2M 19 sek | Ol49-7 na kanale oraz wyjazd Ok22-31 z P33232 | wmv / 2,7MB |
07.11.2007 / 08:15 / 2M 50 sek | Wyjazd Ok22-31 z P33232 do Leszna oraz wyjazd Pm36-2 do Gniezna | wmv / 3,2MB |
02.11.2007 / 07:21 / 1M 22 sek | Na kanale oczystkowym | wmv / 3,9MB |
01.11.2007 / 08:17 / 1M 02 sek | Adamowo z P33232 | wmv / 2,6MB |
31.08.2007 / 08:15 / 49 sek | Wolsztyn, wyjazd z P33232 | wmv / 2,6MB |
29.08.2007 / 08:38 / 2M 34 sek | Nowawieś Mochy z P33232 | wmv / 14,2MB |
15.05.2007 / 09:36 / 3M 02 sek | Na obrotnicy | avi / 3,7MB |
30.06.2007 / 08:15 / 27 sek | Wolsztyn, odjazd z P33232 | wmv / 2,6 MB |
23.06.2007 / 09:36 / 3M 19 sek | Wolsztyn, wyjazd z szopy na obrotnicę, obrót i zjazd na kanał oczystkowy | wmv / 10,8MB |
11.06.2007 / 08:17 / 43 sek | Adamowo z P33232 | wmv / 2,4MB |
12.05.2007 / 08:25 / 2M 05 sek | Wroniawy z P33232 | wmv / 6,7MB |
02.05.2007 / 08:15 / 1M 21 sek | Wyjazd z P33232 | avi / 3,3MB |
|