Spośród parowozów biorących
udział w tegorocznej Paradzie Parowozów to wolsztyńska lokomotywa Pt47-65
prezentowała się najczęściej na tej imprezie. Oto zdjęcie z Parady Parowozów
z 1993 roku.
Pozostałe parowozy brały już także udział w Paradzie Parowozów w Wolsztynie:
TKh05353 2012,
2013,
2016,
2017,
2018,
2019,
Energi 507 2023,
Tubize 2069 2023,
2024,
41 1144
2024,
oraz 5550153 2024.
Najstarszy
parowóz
to belgijska Tubize z 1927 roku.
Najszybszy
parowóz
to wolsztyńska lokomotywa Pt47-65 rozwijająca prędkość 110km/h.
Najdłuższy
parowóz
to niemiecka lokomotywa 41 1144 - 23.905mm. Podobnych rozmiarów jest
Pt47-65 - 23.835mm.
Najcięższe
parowozy
to polska Pt47-65 o masie słuzbowej z tendrem 178,4t i niemiecka 41 1144
o wadze z tendrem 176,1t.
Najmniejszy
parowóz
to belgijska lokomotywa Tubize o długości 7540mm. Nosi ona imię Helena.
Parowozy TKh05353, Tubize
oraz Energie 507 to tendrzaki czyli lokomotywy bez tendra. Przewożą one
zapas wody i węgla w odpowiednich zbiornikach na parowozie. W Energie 507
jest to odpowiednio 5m3 wody i 1,5 tony węgla. Dla pokonywania dłuższych
tras dobudowano i połączono z lokomotywą Energie tender pochodzący z bawarskiej
lokomotywy G4/5h. Tendrzaki, lokomotywy bez tendra, inaczej zwane parowozami
kusymu, mogą jeździć w obu kierunkach ze swoją maksymalną prędkością konstrukcyjną.
Parowozy, które mają tender i jadą do tyłu, czyli tendrem na przodzie muszą
ograniczyć swoją prędkość do 50km/h.
Niemiecka lokomotywa BR41
produkowana była w latach 1938 - 1941. Parowóz 41 1144 został wyprodukowany
w Lokfabrik Schichau / Fabryka Lokomotyw Elbląg, a służbę rozpoczął w Pile.
Zgodnie z niemiecką specyfikacją
oznaczeń parowozów numery od 40 do 59 to lokomotywa towarowa z tendrem.
Po 2. Wojnie Światowej 19 sztuk tych parowozów pozostało w Polsce, stacjonowały
przede wszytkim w Jeleniej Górze a później 15 z nich przekazano do Lublina
i Zamościa. W polsce nosiły oznaczenie Ot1. Niestety w Polsce nie
zachował się żaden z egzemplarzy tej serii. Parowóz 41 1144 należy do IGE
"Werrabahn Eisenach" e. V. (Eisenach).
Parowozy Pt47-65 i 41 1144
mają taki sam układ osi 1D1 tzn. jedna oś toczna z przodu, 4 osie
napędowe (D to czwarta litera alfabetu) oraz jedna oś toczna pod budką
maszynisty. Średnice kół przednich osi tocznych są takie same dla Pt47
i BR41 1000mm, a przy osi tocznej pod budką wynoszą odpowiednio 1200mm
i 1250mm. Średnica kół napędowych w Pt47 to 1850mm natomiast w BR41 1600mm.
|