W
Wolsztynie krzyżuje się pięć linii kolejowych. Są to następujące linie:
Otwarta
1 czerwca 1886 roku linia liczy 22,7 kilometra. Jako ciekawe miejsce do
zrobienia zdjęć polecamy wiadukt przy stadionie. Wyjeżdżając z parowozowni
należy kierować się w stronę dworca, a następnie w lewo przez przejazd
kolejowy. Następnie jedziemy prosto mijając po lewej stronie hotel Kaukaska.
Na pierwszym skrzyżowaniu skręcamy w prawo. Dalej znów prosto, aż dojedziemy
do wiaduktu. Widać stąd stację kolejową, przejazd kolejowy a nawet parowozownie.
W pobliżu znajduje się mały hotel sportowy oraz Skansen Budownictwa Zachodniej
Wielkopolski. To miejsce warto zobaczyć! Polecam! Ciekawym miejscem jest
także mała wieś Tuchorza leżąca około 10 kilometrów od Wolsztyna w kierunku
Powodowa. W Powodowie przed sklepem spożywczym skręcemy w prawo i jedziemy
cały czas prosto, aż trafimy do Tuchorzy. Dworzec znajduje się po naszej
prawej strony. Oto nagranie Pm36-2 na
stacji w Tuchorzy. |
.
Linia
otwarta 01.10.1895, najpierw na odcinku z Wolsztyna do Błotnicy: 20,0 km.
Aby dojechać do Leszna pociągiem potrzebujemy na to około jednej godziny.
Jeszcze w Wolsztynie za fabryką mebli wzdłuż lini do Leszna biegną tory
do Nowej Soli. W Adamowie linie
te krzyżują się z linią 323 do Poznania. Zaraz za mostem linia do
Nowej Soli odbija w prawo. Jeżeli macie samochód proponuję pojechać do
Wroniaw i Nowej Wsi. Wroniawy to mała wieś około 8 kilometrów od Wolsztyna.
Z parowozownią w Wolsztynie kierujemy się w stronę fabryki mebli. Po drodze
przejeżdżamy przez Widzim. Uwaga! Często można natknąć się tu na kontrolę
redarową. Przez Stary Widzim przechodzi linia kolejowa 348 do Nowej Soli.
My jedziemy dalej do Wroniaw. Tu za kościołem skręcamy w lewo i jedziemy
prosto, aż dojedziemy do torów kolejowych. To jedno z możliwych miejsc,
gdzie można wykonać ciekawe
zdjęcie. Widać stąd prosty odcinek i w oddali małe zabudowania stacyjne,
do których możemy dojechać drogą wzdłuż torów. Z Wroniaw udajemy
się na stację Nowawieś
Mochy. Natępne ciekawe miejsca na tej lini to Błotnica z kolejową wieżą
ciśnień oraz Włoszakowice, gdzie mieszkał Karol Kurpiński.
.
Nowawieś
Mochy
|
Nowy
Solec
|
Adamowo
|
|
.
do
Grodziska Wielkopolskiego i dalej do Poznania 332 |
Linia
otwarta 01.10.1905, najpierw na odcinku z Wolsztyna do Grodziska Wlkp:
28,9 km. Poznań - Grodzisk 01.10.1909, 44,5km. Jest to najdłuższa linia
wychodząca z Wolsztyna. Każdego dnia kursują tu pociągi osobowe do Poznania.
Linia ta biegnie za fabryką mebli i krzyżuje się z liniami do Leszna i
Nowej Soli. Ciekawe zdjęcia można zrobić już na obrzeżach Wolsztyna na
tle
semaforów wjazdowych lub na polach
za fabryką mebli. Na poniższych zdjęciach widać parowóz Ol49 na moście
w Adamowie. W dole biegną linie
do Leszna i Nowej Soli. Do tego miejsca można dojść pieszo wzdłuż torów
lub dojechać samochodem. Wyjeżdżając z parowozowni jedziemy w kierunku
Widzimia (fabryka mebli). Przed samym Widzimiem skręcamy w lewo do Adamowa.
Pierwsza
stacja za Wolsztynem to Tłoki. Jadąc drogą
E32 w kierunku Poznania około 6 kilometrów od Wolsztyna leży mała miejscowość
Rostarzewo. Wjeżdżając do Rostarzewa skręcamy w lewo w kierunku wsi Głodno.
Około 500 metrów dalej biegnie linia kolejowa. Dobre miejsce. Widać stąd
wieżę kościoła, a wzdłuż lini kolejowej stoją stare maszty telegraficzne.
Natomiast aby dojechać do stacji kolejowej musimy wrócic na główna drogę
Wolsztyn - Poznań, która omija dwoma pasami stary ratusz, gdzie dziś można
kupić różne starocie. Skręcamy tam w lewo i jedziemy do stacji. Następne
6 kilometrów dalej znajduje się miasteczko Rakoniewice. Jadąc od strony
Wolsztyna tuż przed miejscowością linia kolejowa przebiega po naszej
lewej stronie. Za Rostarzewem, a przed Rakoniewicami tory "giną"
w lesie. Od strony Rakoniewic, przed składem starych części samochodowych
można zjechać do lasu i wejść na mały mostek nad torami (Uwaga "Tirówki!").
Kawałek dalej już za lasem linia skręca w lewo do Rakoniewic. Zakręt, semafor,
stare maszty telegraficzne i parowóz w tle komponują się wspaniale. Jak
będziecie mieć trochę szczęścia zobaczycie na polu chłopa z końmi i pługiem.
Stary
dworzec w Rakoniewicach warto zobaczyć! Jadąc dalej skręcamy w lewo przed
budynkiem poczty. W Rakoniewicach znajduje się także w starym kościele
ewangelickim muzeum pożarnictwa. Proponujemy tam zajrzeć! Linia kolejowa
332 wiedzie dalej przez Grodzisk, Stęszew do Poznania. Do Grodziska mamy
około 22 a do Stęszewa 45 kilometry. Dworzec w Stęszewie i starą wieżę
wodną po prawej stronie od trasy do Poznania widać z samochodu. Za stacją
po prawej stronie znajduje się też jezioro. Warto zrobić tam zdjęcia pociągu
jadącego w południe z Wolsztyna do Poznania. |
.
.
Linia
otwarta 01.04.1905, długość 22,0km. Po wprowadzeniu nowego rozkładu jazdy
10. czerwca 2001 roku zawieszono na tej linii ruch towarowy na odcinku
do Kargowej. Pociągi towarowe jeżdżą teraz tylko do Powodowa (zakład
produkujący bloki betonowe), natomiast pociągi osobowe nie jeżdżą
tą trasą już od ponad 10 lat. Sporadycznie można tu zobaczyć pociąg specjalny.Powodowo,
dokąd jeżdżą pociągi towarowe z beczkami cementu, leży około 5 km od Wolsztyna.
Jest to pierwsza miejscowość na trasie Wolsztyn - Zielona Góra. Zakład
produkujący bloki betonowe znajduje się po prawej stronie od szosy i widać
go dobrze jadąc samochodem. Aby dojechać do starego dworca musimy skręcić
w prawo na pierwszym skrzyżowaniu w Powodowie przed sklepem i barem. Przed
skrzyżowaniem mijamy po lewej stronie szkołę rolinczą. Następna wieś za
Powodowem to Żodyń, skąd linia kolejowa do Kopanicy biegnie wzdłuż drogi
do Zielonej Góry. Z drugiej strony Kopaniacy znajduje się stary most na
rzece, która w latach 1918-1939 była rzeką graniczą miedzy Polską a Niemcami.
Ostatni dom po prawej stronie w Kopanicy to dawny budynek polskiego urzędu
celnego. Z Wolsztyna do Kargowej jest około 18 kilometrów. Przed stacją
benzynową w Kargowej skręcamy w lewo. Dworzec znajduje się po prawej stronie. |
|