|
Kanał
oczystkowy (niem. Löschgrube = dół do gaszenia) to wykop wewnątrz torowiska
służący do szlakowania parowozu. Szlakowanie polega na opróżnieniu popielnika
pod paleniskiem parowozu z resztek spalonego węgla (szlaki). Parowóż wjeżdżając
na kanał oczystkowym zatrzymuje się na nim takiej pozycji, aby otwór popielnika
znajdował się bezposrednio nad umieszczonym wewnątrz kanału wózkiem
(pojemnikiem), do którego zostanie zrzucona szlaka. Spadająca do wózków
szlaka jest zalewana wodą, aby zagasić niedopalone jej resztki. [FOTO 1,
2,
3
] Kiedy parowóz zjedzie z kanału oczystkowego odsłoni znajdujące się w
dole wózki ze szlaką, które sa następnie wyciągane suwnicą i opróżniane
bezpośrednio przy kanale, skąd póżniej wywozi się szlakę. [FOTO 1,
2,
]Przy kanale oczystkowym znajdują się obecnie dwa dźwigi służące do nawęglania
oraz żuraw wodny, przy pomocy którego nalewa się wodę do tendra. Kiedyś
pracowały tu trzy
dźwigi
węglowe. Wjażdżając na kanał od strony stacji widać betonowy cokół, na którym
stał do roku 1999 najstarszy dźwig węglowy
z 1907 roku. Niestety został on zburzony, a właściwie zerwany z cokołu
stalową liną obwiazaną wokół dźwigu, a przymocowaną z na drugim końcu do
parowozu! [Bez komentarza] Obecnie trwają starania zmierzające do jego
odbudowy. |
Na kanale oczystkowym dokonuje
się także doboru wody (wodowanie parowozu). Służy do tego celu żuraw
wodny. Kiedy parowóz znajdzie się w zasięgu ramienia żurawia, obraca
się je tak, aby jego wylot był umiejscowiony nad tendrem, do którego wlewa
się wodę. Woda jest tłoczona do żurawia z pobliskiego Jeziora Berzynskiego
przez znajdujacą się za szopą wieżę wodną. W większości parowozów wodę
do tendra wlewa się do otworów umiejscowionych z jego boku, schowanych
pod uchylną klapą. W parowozach Tr5-65
i Ok1-359 wodę wlewa się przez otwór, który
znajduje sie w tylnej części tendra. Zapas wody w tendrze może sie wahać
od 7m3 (TKi3)do 32m3 (Pm36). Dla porównania do wanny wlewamy średnio 200
litrów! Zapas wody 25m3 starcza na przejechanie ok 100 - 150km. Obecnie
czynne żurawie wodne znajdują się tylko w Wolsztynie i Poznaniu. Podczas
przejazdów specjalnych z dala od Wolsztyna i Poznania wodę dla parowozu
musi dowozić w cysternie straż pożarna [FOTO 1,
2].
Aby zapobiec osadzaniu się kamienia kotłowego do wody dodaję się sodę
kaustyczną. Zimą kiedy na dworze temperatura spada znacznie poniżej
zera przy żurawiu ustawia się rozpalony koksownik,
który ma ogrzewać znajduąjacą sie wewnatrz kolumny żurawia wodę. Kiedyś
wodę ogrzewał specjalny piecyk zamontowany
przy kolumnie żurawia. |
Po wyszlakowaniu
i wodowaniu parowóz podjeżdżą pod dźwig węglowy, przy pomocy którego do
tendra parowozu ładowany jest węgiel. Węgiel jest transportowany taśmociągiem
z przyległych do kanału oczystkowego zasiek węglowych (magazy węgla) do
małych wózków (rozstaw 600 mm) mieszczących około 500 kg ładunku. Następnie
załadowany wózek wciągany jest przez dźwig silnikiem elektrycznym (dawniej
ręcznie) do góry. Obrót dźwigu wokół własnej osi i ustawienie wózka z węglem
nad tendrem odwywa się do dziś ręcznie. Kiedy wózek znajdzie się bezpośrednio
nad tendrem należy wyhaczyć blokującą jego pozycję zapadkę, co spowoduje
obrócenie wózka "do góry nogami" i wyspanie węgla do tendra. [FOTO]
Następnie pusty wózek spuszcza sie na dół gdzie jest wymienany na drugi
wózek załadowany w międzyczasie węglem.
Dobór węgla i wody dokonuje się każdorazowo po zakończonej służbie, tak aby zjeżdżający do szopy parowóz był wyposażony i gotowy do następnej służby. Oprócz starych dwóch nadal czynnych dźwigów węglowych w Wolsztynie znajduję się także spalinowo-elektryczny dźwig EDK80/1 produkcji NRD poruszajacy się na szynach, który znacznie usprawnia i przyspiesza nawęglanie. Zobacz film z parowozem Pt47-65, który zjeżdża przed kanał oczystkowy i jest naweglany dźwigiem EDK. |
Na kanale oczystkowym wykonuje się jest także czyszczenie dymnicy. Przeprowadzane jest ono narzędziami ręcznymi zawieszonymi na specjalnym wieszaku [FOTO 1, 2, 3 ]w pobliżu kanału. Także na kanale pobierane są próbki wody kotłowej w celu zbadania parametrów wody i określenia potrzebnej dawki środków zmiękczających wodę. |
|