ŻURAW WODNY
.

 
Do wodowania parowozu, czyli doboru zapasu wody do tendra, służą żurawie wodne. Znajdujące się w Wolsztynie  są jednymi z najstarszych żurawi w Polsce zbudowane w 1901 roku w Nowej Soli. Do dziś można zobaczyć na nich niemieckie napisy producenta. Ciekawostką naszych żurawi wodnych jest to, iż nie posiadają one "odwadniacza", tzn zaworu, którym spuszczana jest woda z pionowego słupa po zamknięciu zaworu żurawia. Aby pozostająca tam woda nie zamarzła w okresie zimy, żurawie wyposażono w piece węglowe. Zimą tworzono kiedyś specjalne dyżury osób, które zajmowały się paleniem w tych piecach, aby nie doszło do zamarznięcia wody. Obecnie wykorzystywany jest tylko jeden żuraw znajdujący się przy kanale oczystkowym koło parowozowni. 
.

 
[Piecyk na węgiel przy żurawiu na peronie 1]
[Piec przy żurawiu]
[Nabieranie wody]
[Żuraw przy peronie 3 i Ty45-379]
[Żuraw wodny przy peronie 3]
[Żuraw przy kanale oczystkowym i Pt47-112]
[Żuraw między stacją a parowozownią]
[Z tendra Tr5-65 przelewa się woda]
[Do wody dodaje się sodę]
[Krausewerk, Neusalz/Oder Napis na kolumnie żurawia]
 [Żuraw i Ty3-2 zimą]
[Żuraw przy kanale oczystkowym i Ty3-2]
.

[KLIKNIJ]
.

Copyright (c) by Wojtek Lis