PODSUMOWANIE
ROKU 2009 W WOLSZTYŃSKIEJ PAROWOZOWNI |
Za nami kolejny rok, 102
rok istnienia Wolsztyńskiej Parowozowni. Z ważną rewizją kotła w
szopie znajdują się zaledwie cztery parowozy Ol49-7, Ol49-59, Pt47-65 oraz
po przedłużeniu terminu rewizji Tr5-65. Rok który jeszcze na początku wydawał
się, iż przyniesie same dobre nowiny i wydarzenia, zaraz po paradzie parowozów
przyniósł niestety te złe wieści. Do tych pozytywnych zaliczyć należy pojawienie
się na szlaku wagonów (Bh i Bhp) pomalowanych na kolor zielonooliwkowy
oraz decyzję Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego o dofinansowaniu
całorocznego kursowania parowozów, czyli o zlikwidowaniu wakacyjnej przerwy.
W latach ubiegłych owa przerwa wakacyjna burzyła wśród zawiedzonych turystów
wizerunek "jedynej czynnej parowozowni" - mogli oni podziwiać tylko wygaszone
parowozy. Fakt, iż parowozy jeździły tego lata i mogły być podziwiane przez
turystów "pod parą" każdego dnia sprawił, iż w okresie wakacyjnym, zwłaszcza
w weekendy, w parowozowni pojawiały się tłumy przyglądające się obrządzaniu
parowozu na kanale oczystkowym, czy podziwiające wyjazd z planowym
pociągiem. Niestety końcówka roku i próby radnych Sejmiku Województwa Wielkopolskiego
o przekazaniu trzymilionowej dotacji z departamentu transportu na turystykę,
czytaj o zlikwidowaniu regularnych połączeń z parowozem na trasie Wolsztyn-Poznań-Wolsztyn,
poruszyły wszystkich Miłośników Parowozów. Dopiero po interwencji rzeszy
Miłośników Parowozów na stronie internetowej Radia Merkury uspokoiło nas
zapewnienie Wicemarszałka Województwa o pozostawieniu parowozów w rozkładzie
jazdy 2009/2010.
Spoglądając jednak na dzień
powszedni wolsztyńskiej szopy nie pozostaje nieuzasadnione pytanie: "jak
długo jeszcze podziwiać będziemy parowozy w ruchu planowym"?
Wydarzenia ostatnich miesięcy
kazały nam jednak zadać sobie takie oto pytanie. Cóż takiego się wydarzyło?
30 czerwca w ramach planu restrukturyzacji spółki PKP Cargo i wypłatami
odpraw pieniężnych z parowozowni odeszło z pracy 5 pracowników z
warsztatu napraw parowozów oraz z warsztatu napraw urządzeń technicznych!
Odchodzą ludzie, którzy znają tajniki pracy parowozów. Niestety w parowozowni
nie pojawiają się nowi, młodzi pracownicy, mogący przejąć te umiejętności
i nadal dbać o parowozy w przyszłości.
Kolejna decyzja, która z
perspektywy czasu wydaje się przynosić więcej szkód niż pożytku to zamknięcie
warsztatów w Gnieźnie i przeniesienie napraw rewizyjnych parowozów do Leszna.
Przypomnę ostatnim parowozem, który został poddany rewizji w Gnieźnie była
Ol49-7,
która wróciła do Wolsztyna 4 czerwca 2009 roku. W Lesznie przebywają obecnie
trzy wolsztyńskie parowozy oczekujące naprawy: Ol49-111, Ol49-69 (w rzeczywistości
jest to Ol49-99) oraz Pm36-2. Trafić tam mają także z Gniezna "prawdziwa"
Ol49-69 (wrak), Ty3-2 i Ol49-23. Niestety choćby już po lekturze artykułu
z Gazety Wyborczej z 29 lipca 2009 roku pt. "Piękna
Helena wróci na tory jesienią" można mieć mieszane odczucia co do przyszłości
napraw rewizyjnych wolsztyńskich parowozów. To wcale nie chochlik drukarski
- w tytule nie sprecyzowano, której jesieni ujrzymy Piękną Helenę na szlaku.
Autor z pewnością miał tu na myśli jesień tego roku, roku 2009. Niestety,
mamy już zimę, a Heleny jak nie było na szlaku, tak i nadal nie ma. Bądźmy
jednak dobrej myśli, ... za rok kolejna jesień!
A jaki był rok 2009 dla strony
www.parowozy.com.pl ?
Liczba odwiedzających stronę
wyniosła w tym roku 319666. Także liczba aktualizacji pobiła tę z roku
poprzedniego osiągając poziom 457 (2008 - 453, 2007 - 438). Liczba osób
otrzymujących wiadomości pocztą elektroniczną wzrosła do 859 (815 - 2008,
741 - 2007), a w wersji niemieckojęzycznej do 527 (2008 - 489, 2007 - 461).
Na stronie pojawiło się 1019 nowych zdjęć obrazujących dzień powszedni
wolsztyńskiej szopy.
Dziękuję wszystkim czytelnikom,
Miłośnikom Parowozów, za tak duże zainteresowanie parowozami i zapraszam
ponownie na www.parowozy.com.pl oraz oczywiście do Wolsztyńskiej Parowozowni.
Wojtek Lis |
. |
STYCZEŃ |
|
4
stycznia w Wolsztynie została przeprowadzona inscenizacji walk powstańczych
z 1919 roku, w której brała udział Tr5-65. Zobacz
film.
Ruszyła
oficjalna strona internetowa Towarzystwa Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni
- www.tpwp.pl
9 stycznia
Na antenie Radia Merkury Stanisław Taciak kierownik Oddziału Transportu
Kolejowego w Departamencie Transportu Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu
poinformował, iż parowozy będą prowadzić planowe pociągi na trasie Wolsztyn
- Poznań przez cały rok, czyli także w lipcu i sierpniu, na kiedy to planowano
wakacyjną przerwę. |
. |
LUTY |
|
17 lutego o godzinie 23:10
na antenie TVP1 "Zapomniane Powstanie 1918" - sceny do tego filmu kręcono
m.in. w Parowozowni Wolsztyn.
24 lutego Staraniem Towarzystwa
Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni www.tpwp.pl na linię Wolsztyn - Poznań
wróciły oliwkowe wagony typu 120A (seria Bh). Wagony dojechały do Wolsztyna
o godzinie 17:46 z pociągiem 77330 prowadzonym przez parowóz Ol49-59.
Solaris Bus & Coach S.A.
w swym magazynie dla klientów pisze o Wolsztyńskiej Parowozowni. ZOBACZ |
. |
MARZEC |
|
Od 1 marca obowiązuje nowy
rozkład jazdy parowozów.
Wydawnictwo Carta Blanca
wydało książkę "Polska Najpiękniejsze
Zabytki". W książce znajdziemy także opis i zdjęcia parowozowni w Wolsztynie!
31 marca za zasieki węglowe
wstawiono nieczynny parowóz Ty43-123. Zewnętrzną renowację (odmalowanie)
parowozu przeprowadziła Fundacja Era Parowozów. |
. |
KWIECIEŃ |
|
18 kwietnia pod parą są
dwa parowozy: Na trasie do Poznania, pociągi planowe obsługuje Ol49-69:
Wolsztyn 5:05 - Poznań 7:01 / 8:25 - Wolsztyn 10:17 oraz Wolsztyn
13:31 - Poznań 15:23 / 17:12 - Wolsztyn 19:08 oraz Ol49-59 z pociągiem
spejalnym na trasie Wolsztyn (6.20) - Zbąszynek (8.00) - Gorzów Wlkp. (10.15)
- Świątki - Gorzów Wlkp. - Zbąszynek (19.00) - Wolsztyn (20.00).
30 kwietnia wróciła z Gniezna
do Wolsztyna Pt47-65. Na drzwiach dymnicy Pt47-65 pojawiło się nowe logo
jej właściciela. Wynik sondy internautów był jednogłośny - logo zamalowano. |
. |
MAJ |
|
2 maja 2008 - Wielkie Święto!
Parada Parowozów z udziałem maszyn z Wolsztyna Pt47-65, Ol49-59,
Ol49-69, Tr5-65, Ok1-359, Ok22-31, Chabówki Ty2-953, Ol12-7, TKt48-191,
Wrocławia TKt48-18 oraz z Węgier MAV 220.194, Czech 423 041 i Słowacj 486.007.
26 maja 1
Program Polskiego Radia nadał audycję na żywo z Wolsztyńskiej Parowozowni.
26 maja o godzinie 10:17
Ol49-59 przyjechała do Wolsztyna ze składem oliwkowych piętrusów. |
. |
CZERWIEC |
|
2 czerwca w miejscowości
Powodowo (5km od Wolsztyna)
wycięto kilkanaście metrów szyn oraz zaasfaltowano przejazd kolejowy na
nieczynnej linii kolejowej Wolsztyn - Sulechów. Całego przedsięwzięcia
miała dokonać jedna ze spółek kolejowych, a nie jak mylnie sądzono pracownicy
Krajowej Dyrekcji Dróg i Autostrad remontujący drogę krajową 32 w Powodowie.
Przejęciem tej linii w granicach Powiatu Wolsztyńskiego, na potrzeby uruchomienia
pociągów retro, zainteresowana jest Gmina Siedlec. Bez wiedzy o zajściu
w Powodowie 1 czerwca kiedy likwidowano przejazd Rada Gminy Siedlec przyjęła
pierwszą uchwałę zmierzająca do przejęcia owej linii kolejowej.
4 czerwca ostatni parowóz,
jaki został poddany naprawie okresowej w zamykanych warsztatach w Gnieźnie,
Ol49-7, dotarł do Wolsztyna
o godzinie 18:17. Parowóz przyprowadzili maszyniści Andrzej Pańczak i Ireneusz
Tomiak. Po obrządzeniu na kanale oczystkowym parowóz wygaszono. |
|
9 czerwca Towarzystwo Przyjaciół
Wolsztyńskiej Parowozowni zorganizowało dziś na nieczynnej stacji w Kębłowie
na linii Wolsztyn - Nowa Sól konferencję pt. "Kolej muzealna Wolsztyn
- Nowa Sól, potencjał, perspektywy, szanse". Po pierwszej części spotkania,
w której przedstawiono prezentacje na temat historii linii kolejowej Wolsztyn
- Nowa Sól, planów odnośnie jej wykorzystania oraz po przedstawieniu
przykładów sprawnie działających kolei turystycznych na Zachodzie Europy
przystąpiono do dyskusji z przedstawicielami samorządowców zainteresowanych
przejęciem w/w linii. więcej
W ramach planu restrukturyzacji
spółki PKP Cargo i wypłatami odpraw pieniężnych z parowozowni Wolsztyn
z dnie 30 czerwca odeszło z pracy 5 pracowników z warsztatu napraw
parowozów oraz z warsztatu napraw urządzeń technicznych! Obsada drużyn
parowozowych pozostała bez zmian! |
. |
LIPIEC. |
|
W środę 29 lipca 2009 Mistrz
Zespołu Napraw Parowozów Wolsztyńskiej Parowozowni, T a d e u s z
R u t k o w s k i, pożegnał się z najbliższymi współpracownikami,
przechodząc na rentę. Za długoletnią pracę w Parowozowni Tadeuszowi Rutkowskiemu
podziękował Naczelnik Parowozowni Witold Wojtkowiak, a do życzeń dołączyli
się Wiesław Jokiel i Józef Dzioch. |
. |
SIERPIEŃ |
|
31 sierpnia W Urzędzie Marszałkowskim
Województwa Wielkopolskiego odbyło się kolejne spotkanie zespołu programowego
ds. Turystyki Kolejowej w Wielkopolsce.
5 sierpnia Pt47-65 obchodziła
swój jubileusz 60-lecia służby na PKP. |
. |
WRZESIEŃ |
|
5 września w Chabówce Parowozjada.
Wolsztyńska drużyna w składzie Czesław Janus i Kazimierz Kościański na
parowozie Pt47-65 wygrała w Chabówce zawody maszynistów. Każda z drużyn
miała do pokonania trzy zadania: Przewiezienie na czas ustawionej na wiązarze
puszki piwa, precyzja dojazdu oraz uchwycenie w czasie jazdy parowozu szklanki
wody ustawionej na drewnianym podeście i przewiezienie jej na drugi podest
nie rozlewając wody.
26 września Po prawie pięciu
latach przerwy na linii Wolsztyn - Poznań jechał dziś parowóz pospieszny
Pt47-65 z parą pociągów 77333/77332 Wolsztyn 13:31 - Poznań 15:23 / 17:12
- Wolsztyn 19:08. Parowóz prowadzili Stanisław Szczeciński i Marek Rybarczyk.
Od 6 grudnia 2004, kiedy to dokonano prób obciążeniowych na moście koło
Lubonia parowozy Pt47-65 i Pt47-112 ze względu na zbyt duży nacisk na jeden
metr bieżący toru nie mogły jeździć do stolicy Wielkopolski. Po wymianie
mostu na nowy "petucha" znów może prowadzić pociągi do Poznania. |
. |
PAŹDZIERNIK |
|
10 października wyjątkowo
parowóz towarowy Tr5-65 (rok produkcji 1921) prowadził planowe pociągi
osobowe na trasie do i z Poznania. Mimo iż jego maksymalna prędkość wynosi
tylko 70km/h pokonał on 81-kilometrową trasę Wolsztyn - Poznań z zaledwie
12 minutowym opóźnieniem.
21 października o godzinie
4:45 do Poznania wyjechała Tr5-65 ze składem 4 wagonów retro. Parowóz i
dwa wagony stały do 24 października na terenie Targów Poznańskich podczas
imprezy TOUR SALON 2009.
30 października Dziś mija
termin rewizji wewnętrznej Ok22-31. Niestety, mimo przedłużnego przed paradą
terminu rewizji do 30 października 2009 roku, ostatni raz parowóz ten zaprezentował
się w pełnej okazałości, pod parą, 2 maja 2009 roku podczas Parady Parowozów. |
. |
LISTOPAD |
|
19 listopada obsługę ruchu
planowego przejęła dziś Pt47-65. Wracąjc z Poznania do Wolsztyna z pociągiem
77324 Pt47-65 przyjechała z zielonymi wagonami piętrowymi!
27 listopada Radni Sejmiku
Województwa Wielkopolskiego na posiedzeniu Komisji Infrastruktury w jednym
z projektów budżetu chcieli wstrzymać regularne połączenia parowozów na
trasie Wolsztyn - Poznań w nowym rozkładzie jazdy 2009/2010 i zastąpić
je wyłącznie kursami turystycznymi. Miłośnicy Parowozów skutecznie zaprotestowali
przeciw takim planom na stronie internetowej Radia Merkury.
30 listopada - Regularne
parowozowe połączenia między Poznaniem a Wolsztynem pozostaną w przyszłorocznym
rozkładzie jazdy. Poinformował o tym Wicemarszałek Wojciech Jankowiak zapewniając,
że pieniądze na to nie zostaną przesunięte do działu turystyki. |
. |
GRUDZIEŃ |
|
W piątek 4 grudnia 2009
roku z kolegami z pracy pożegnał się odchodzący na emeryturę Piotr Kamiński.
5 grudnia Towarzystwo Przyjaciół
Wolsztyńskiej Parowozowni zorganizowało dziś pociąg specjalny "Pożegnanie
Tr5-65". |
|
|
|