STACJA i NASTAWNIA |
Z Wolsztyna wychodzi
pięć lokalnych linii kolejowych, a tutejsza stacja kolejowa została tak
zaprojektowana, iż przebiegi pociągów, dla każdego z kierunków nie krzyżują
się, a semafory i rozjazdy są powiązane układem wzajemnych zależności.
Stacja kolejowa w Wolsztynie została zbudowana w latach 1896 - 1905 i posiada
bezpieczny układ torów zabezpieczeń urządzeń ZRK. Linia Zbąszynek - Leszno
nie krzyżuje się z linią do Poznania. Pociągi do Zbąszynka i Leszna zatrzymują
się na torze pierwszym przy peronie pierwszym oraz na torze czwartym przy
peronie drugim. Pociągi do Poznania korzystają z torów: 8 przy peronie
drugim oraz 10 i 14 przy peronie trzecim. Pomiędzy peronem pierwszym a
drugim przebiega tor przeznaczony dla ruchu towarowego. Tory 6 i 12 to
bocznice umieszczone na przedłużeniu peronów drugiego i trzeciego.
Nastawnia WL jest nastawnią dysponującą. Obsługuje ona 3 semafory wjazdowe oraz 5 semaforów wyjazdowych. To właśnie tu znajduje się kabina, z której zapowiada się słyszane na peronie odjazdy i przyjazdy pociągów. W nastawni zainstalowane są urządzenia ZRK, ławy nastawcze produkcji Lehmann & Co AG z Berlina z 1903 roku oraz aparat blokowy z 1891 roku. Patrząc od strony nastawni pierwsza linia to szlak do Leszna, następnie do Konotopu, dalej do Poznania. Nastawnia WL 1, po przeciwległej stronie stacji, znajduje się przy starym moście dla pieszych. Obsługuje ona 3 semafory wyjazdowe oraz 2 semafory wjazdowe na liniach z Sulechowa i Zbąszynka. Semafory wjazdowe znajdują się za wiaduktem około 500 metrów od stacji w kierunku północnym. Biegnący przy peronie pierwszym tor linii Leszno - Zbąszynek to tor pierwszy. Wszystkie tory leżące w kierunku jeziora patrząc od toru pierwszego mają numerację parzystą. Ostatni skrajny parzysty tor na stacji ma numer 26. Istnieje również tor numer 28. Jest to tor na terenie parowozowni, na który parowóz wjeżdża poprzez obrotnicę. Tory prowadzące z obrotnicy do szopy mają odpowiednio oznaczenie od 28a do 28h. Tory leżące między torem pierwszym a ulicą to tory oznaczone numeracją nieparzysta. Ostatni tor ma numer 15. Na stacji w Wolsztynie znajdują się trzy perony. Peron pierwszy bezpośrednio przy dworcu oraz następnie zadaszone wiatami z 1905 roku peron drugi i trzeci, do których można dostać się przechodząc przejściem podziemnym z peronu pierwszego. Stacja w Wolsztynie może jednorazowo pomieścić 5 pociągów osobowych i 1 towarowy lub 6 pociągów towarowych. Jej pojemność określa się na 388 osi obliczeniowych. |
|
stacji na km linii |
|
ruchu na linii |
|
|
|
|
dwukierunkowa, urządzenia SHP, łączność pociągowa |
|
|
|
|
telefoniczne |
na linii Wolsztyn - Grodzisk. Grodzisk - Luboń linia otwarta cały czas. |
|
|
|
telefoniczne |
Ruch komercyjny do Konotopu. |