W czwartek 5 kwietnia br.
w Starostwie Powiatowym w Wolsztynie odbyło się spotkanie w sprawie przejęcie
linii kolejowej Wolsztyn - Nowa Sól oraz nieruchomości położonych przy
tej trasie. Na okres załatwienia spraw formalnych z obecnym właścicielem
linii kolejowej (PLK S.A.), do chwili całkowitego przejęcia, istnieje możliwość
wieloletniej dzierżawy w/w linii wraz z przylegającą infrastrukturą, przez
samorządy terytorialne. Jest to warunkiem koniecznym przy ubieganiu się
o środki unijne na rewitalizację linii oraz uruchomienie pociągów Retro.
W ramach realizacji projektu Urząd Miejski w Wolsztynie ma przejąć nieruchomości,
byłe budynki stacyjne, natomiast Starostwo Powiatowe w Wolsztynie torowisko
linii w granicach Powiatu Wolsztyńskiego. Projektem zainteresowana jest
również Gmina Kolsko. Dzięki temu możliwe będzie wydłużenie trasy, w pierwszym
etapie realizacji zamierzenia, aż do Konotopu, gdzie istniejące nadal
rozjazdy pozwolą na dokonanie "oblotu: parowozu wzdłuż składu wagonów i
wyjazd w drogę powrotną do Wolsztyna. Po zeszłorocznych wyborach samorządowych
również Starostwo w Nowej Soli wyraża obecnie chęć przejęcia linii. Kolejne
spotkanie, już 16 kwietnia, w Nowej Soli. Urząd Miejski w Wolsztynie czyni
także starania odnośnie budowy peronu przy Skansenie Budownictwa Zachodniej
Wielkopolski w Wolsztynie. Peron będzie gotowy już na tegoroczną Paradę
Parowozów, a jego powstanie uatrakcyjni z pewnością zwiedzanie parowozowni
i innych atrakcji Wolsztyna, jakim bez wątpienia jest również skansen.
Parowozy z Wolsztyna mają szanse pojawić się z pociągami retro także na
innej nieczynnej linii kolejowej wychodzącej z Wolsztyna, a mianowicie
w kierunku Kopanicy. Chęć przystąpienia do projektu wyraziła również Gmina
Siedlec, która już niejednokrotnie organizowała przejazd pociągów specjalnych
na tej trasie podczas Konkursu Muzyki Ludowej w Kopanicy. |