PODSUMOWANIE ROKU 2011 W WOLSZTYŃSKIEJ PAROWOZOWNI

 
Za nami kolejny rok, 104 rok istnienia Wolsztyńskiej Parowozowni.  Przed nami mały jubileusz tutejszej szopy - 105 urodziny. Ciekawe czy będzie "tort i czy będzie co świętować"?W styczniu 2011 roku z ważną rewizją kotła w szopie znajdują się zaledwie trzy parowozy Ol49-7, Pm36-2, Pt47-65. W marcu dołączyła do nich Ol49-59. W Paradzie Parowozów biorą udział 4wolsztyńskie maszyn: Ol49-7, Ol49-59, Pt47-65 oraz Pm36-2 z Wolsztyna. Mamy, a w zasadzie mieliśmy tu większość wobec gościnnie występujących parowozów Ty2-953 i  Ol12-7 z Chabówki oraz 477.043 z Czech Niestety w maju z grupą sprawnych parowozów pożegnała się Pt47-65, a w listopadzie Ol49-7. Rok 2011 zamykamy więc z najuboższym w historii ilostanem parowozów z ważną rewizją kotła. Sugerując się stosownymi wpisami w książce kotłowej rozpalić można by w noc sylwestrową dwa parowozy Ol49-59 i Pm36-2. Rozpalić, nie oznacza jednak wyjechać w trasę. Z dwóch w/w maszyn tylko Ol49-59 jest w stanie umożliwiającym jazdę. Pm36-2 od 5 listopada ma uszkodzoną oś tendra i oczekuje na jej wymianę w Lesznie.

Odstawione do Leszna parowozy Ol49-111, Tr5-65, a także wolsztyńskie Ty3-2 i Ol49-23, które trafiły tam z Gniezna, czekają już od kilku lat na naprawę.  Niestety nadal nieznany pozostaje los takich parowozów jak Ok1-359 czy Ok22-31. Nie pomaga nawet "magiczna moc telewizji" i program z cyklu "Pociąg do Wielkopolski" o jedynym zachowanym na świecie parowozie Tr5-65. Niestety, to iż pruski G8.1 Tr5-65 jest ostatnim egzemplarzem tej serii na świecie nie uratowało go od stania pod przysłowiową chmurką. 20 października 2010 roku parowóz został odstawiony do Leszna , gdzie miał dostać dopuszczenie do pracy przy obniżonym ciśnieniu kotła jako tzw. grzałka podczas zeszłorocznej zimy ogrzewając wolsztyńską szopę. Niestety zima minęła, a parowóz nie doczekał się ani stosownego dopuszczenia ani miejsca w szopie pod dachem. Zdjęcia rdzewiejącej teerki obiegły zagraniczne fora internetowe, a ich komentarze są z dala od pochlebnych. Być może ktoś z "osób władnych" przeczyta moją informację i sprawi, iż kolejną zimę parowóz Tr5-65 spędzi już pod dachem, czekając nie tylko na dopuszczenie do pracy przy obniżonym ciśnieniu kotła, lecz na pełną rewizję i przywrócenie go do całkowitej sprawności. Być może wtedy pojawią się kolejne wpisy na kolejowych forach internetowych "W Polsce jest ostatni zachowany czynny parowóz Tr5-65. Oni go mają - my (cała reszta świata) możemy tylko powspominać nasze maszyny serii Tr5 oglądając stare archiwalne zdjęcia. Jadę do Polski, do Wolsztyna zobaczyć Tr5 pod parą....".
Na domiar tego 30 sierpnia minął termin przeglądu zielonooliwkowych piętrusów! Ol49-59 i Pm36-2 ciągną za sobą niebiesko-żółte piętrusy, które ni jak pasują do składu pociągu z lokomotywą parową na czele. Kolejny już raz walkę o przywrócenie do ruchu zielonooliwkowych wagonów podejmuje Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni. 

Z pewnością rok 2011 będzie się kojarzył jako drugi, zaprzepaszczony rok, w którym nie doszło do zawiązania spółki Parowozownia Wolsztyn. Mimo szumnych zapowiedzi w mediach i obietnic wypowiadanych wobec tysięcy Miłośników Kolei obecnych na Paradzie Parowozów przedstawiana od dwóch lat jako panaceum na uratowanie parowozowni spółka leży w "sejmikowej  zamrażarce".  Wolsztyńscy samorządowcy, Towarzystwo  Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni, the Wolsztyn Exerience proszą o umożliwienie zabrania głosu w sprawie Parowozowni podczas obrad Sejmiku Województwa Wielkopolskiego. Niestety możliwość taka zostaje nam odmówiona! Dlaczego!?! Mimo to tu w Wolsztynie, i wierzę, że wszędzie, gdzie są jeszcze prawdziwi Przyjaciele Wolsztyńskiej Parowozowni, a tych nie brakuje ani w kraju, ani zagranicą, nikt nie składa broni! Walczymy dalej! 

Czy spoglądając na  rok 2011 czuć będziemy tylko wiejący chłód pesymizmu? Czy dostrzeżemy w nim ciepłą iskierkę optymizmu? Myślę,  iż takowa zacznie się tlić w remontowanym obecnie w Pile kotle parowozu Ol49-69, który przed przyszłoroczną Paradą Parowozów ma wrócić do Wolsztyna. Iskierką nadziei, jest też zwiększenie ilości pracowników parowozowni i pierwsze od dawna zatrudnienie dwóch nowych pracowników w dziale warsztatu. W minionym roku zrealizowana została też duża inwestycja kolejowa, a mianowicie remont linii kolejowej 357 na odcinku Luboń - Grodzisk Wlkp. Co by o nim nie mówić, po trwającej od 3 lipca do 11 grudnia br przerwie Wolsztyn odzyskał ponownie połączenie kolejowe ze stolicą Wielkopolski. Niestety, w związku z wymogami technicznymi, przez 6 miesięcy pociągi będą kursowały w tym kierunku z ograniczoną prędkością do 60km/h. Mówiąc o remoncie linii 357 zadać należy jednak jeszcze pytanie: "a co z odcinkiem Grodzisk Wlkp. - Wolsztyn?" Czekamy na remont w 2012 roku! 
W 2011 roku Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni organizuje także drugi już pociąg specjalny "Flota Wielkopolski". Z Piękną Heleną na czele i wspomnianymi zielonoliowkowymi piętrusami oraz pełną obsadą zadowolonych pasażerów i ekipą Telewizji Polskiej na pokładzie przejechaliśmy trasę z Poznania do Gdańska i Gdyni.  W roku 2011 wolsztyńskie parowozy wyjeżdżały wielokrotnie na szlak prowadząc pociągi specjalne. Nasze parowozy były m.in. w Kołobrzegu, Słupsku czy w Sudetach, a to za sprawą Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei z siedzibą w Poznaniu. Z kamerą zaglądały do Wolsztyna różne ekipy telewizyjne, ale po raz pierwszy w historii odwiedziła nas ekipa telewizyjna z Singapuru! W roku 2011 Wolsztyńską Parowozownię odwiedziło 8000 osób. Jednak do tej liczby należy dodać rzesze turystów, którzy zjawili się w parowozowni 30 kwietnia 2011 roku, kiedy odbywała się niebiletowana Parada Parowozów. Mówi się tu o ponad 20.000 osób.  

Zarówno ja jak i chyba wszyscy Przyjaciele Wolsztyńskiej Parowozowni wierzymy i zrobimy wszystko, aby rok 2012 nie był tym ostatnim, lecz kolejnym rokiem z parowozami w ruchu planowym, po którym   nastąpią i kolejne lata "pod parą". 
 

A jaki był rok 2011 dla strony www.parowozy.com.pl ?

Liczba odwiedzających stronę wyniosła w tym roku 346877  (o 872 mniej niż w 2010, mniej niż dzienna przeciętna liczba wejść na stronę, ale mniej). Liczba aktualizacji wyniosła 445 (2010 - 447, 2009 - 457, 2008 - 453, 2007 - 438). Liczba osób otrzymujących wiadomości pocztą elektroniczną wzrosła do 913 (895 - 2010, 859 - 2009, 815 - 2008, 741 - 2007), a w wersji niemieckojęzycznej do 586 (2010- 572, 2009 - 527, 2008 - 489, 2007 - 461). Na stronie pojawiło się 730 nowych zdjęć oraz kilkanaście nagrań filmowych obrazujących dzień powszedni wolsztyńskiej szopy. 

Dziękuję wszystkim czytelnikom, Miłośnikom Parowozów, za tak duże zainteresowanie parowozami i zapraszam ponownie na www.parowozy.com.pl oraz oczywiście do Wolsztyńskiej Parowozowni.

Wojtek Lis


 
. STYCZEŃ
Już w styczniu pojawiła sie pierwsza złowroga wiadomość, iż nie będzie w tym roku multimedialnego muzeum kolejnictwa w Wolsztynie, specjalnych pociągów pod parą jeżdżących po całej Wielkopolsce, ani modernizacji zabytkowych lokomotyw. W projekcie budżetu województwa na 2011 r. nie ma ani złotówki na utworzenie spółki Parowozownia Wolsztyn. Czytaj artykuł Tomasza Cylka i Seweryna Lipońskiego.

27 stycznia w Teleexpressie poinformowano o braku pieniędzy na spółkę "Parowozownia Wolsztyn".

5 stycznia - mroźna noc. Temperatura rano o godzinie 6:37 wynosiła -11,5C.

. LUTY
W poniedziałek 28 lutego na antenie TVP Poznań w ramach programu "Pociąg do Wielkopolski" rusza cykl prezentacji wolsztyńskich parowozów: Ok1, Ok22-31, Pm36-2, Pt47, Ol49, TKt48 i Ty51. Co dwa tygodnie prezentowany jest inny parowóz.

4 lutego - Dwa parowozy pod parą! Pociągi planowe prowadzi Pt47-65, natomiast Pm36-2 pojechała około godziny 8:50 na nagranie filmowe do Rakoniewic (tu krzyżowanie z pociągiem 77324 i 77333).
 

. MARZEC
W czwartek 31 marca 2011 roku w ramach tzw. Planu Dobrowolnych Odejść (PDO) żegnają się z Parowozownią Wolsztyn: Naczelnik Parowozowni Witold Wojtkowiak oraz Józef Dzioch, Józef Stręciwilk, Tadeusz Dubski i Bolesław Kaczmarek.

15 marca o godzinie 12:00 odbyło się spotkanie z udziałem Wicemarszałka Województwa Wielkopolskiego, Starosty, Burmistrza Wolsztyna, Przedstawicieli PKP oraz TPWP w sprawie powołania spółki o roboczej nazwie PAROWOZOWNIA WOLSZTYN. więcej

W związku z remontem linii 357 na odcinku Stęszew - Luboń parowóz obsługuje od 14 marca linię Zbąszynek - Wolsztyn - Leszno. Wolsztyn 6:28 - Leszno 7:39/9:25 - Wolsztyn 10:36 - Zbąszynek 11:14/11:50 - Wolsztyn 12:35/13:30 - Leszno 14:35/15:45 - Wolsztyn 16:50. W swoją pierwszą planową trasę po rewizji zewnętrznej wyjechała 14 marca Ol49-59. Jest to tym samym pierwsza planowa jazda parowozu od grudnia 2008 roku na odcinku do Leszna oraz pierwsza od grudnia 2004 roku na odcinku do Zbąszynka. 
. KWIECIEŃ
30 kwietnia odbyła się XVIII Parada Parowozów z udziałem 7 maszyn: Ol49-7, Ol49-59, Pt47-65, Pm36-2 z Wolsztyna, Ty2-953 i  Ol12-7 z Chabówki oraz 477.043 z Czech. 

Podczas jazdy manewrowej z nieczynnym parowozem Pt47-112 28 kwietnia doszło do wykolejenia zestawów osiowych tendra w/w parowozu w rejonie nastawni wykonawczej WL1.

Z dniem 1 kwietnia 2011 roku Mariusz Kokornaczyk zostaje Naczelnikiem Parowozowni.

. MAJ
2 maj w ruchu planowym jest Ol49-59 Wolsztyn 6:28 - Leszno 7:39/9:25 - Wolsztyn 10:36 - Zbąszynek 11:14/11:50 - Wolsztyn 12:35/13:30 - Leszno 14:35/15:45 - Wolsztyn 16:50. Parowozy 477.043, Ol12-7 oraz Ty2-953 wyjeżdżają dziś z Wolsztyna.

28 maja Pm36-2 prowadzi pociąg specjalny PIRAT - Poznań wyjazd 6:00 rano. Przyjazd do Kołobrzegu 11:50. Droga powrotna: Kołobrzeg 17:32 - Poznań 23:18.

. CZERWIEC
Od 1 czerwca br. obsługę wszystkich połączeń na linii Zbąszynek - Wolsztyn - Leszno przejęła spółka "Koleje Wielkopolskie"

Parowozownia Wolsztyn zorganizowała 4 czerwca br. "Dzień Dziecka". W programie były gry i zabawy, zwiedzanie parowozowni, przejażdżka pociągiem.
 

. LIPIEC.
Sobota 30 lipca. Ruch planowy prowadzi lokomotywa spalinowa SM42-1121. Dziś dwa parowozy z Wolsztyńskiej Parowozowni prowadzą dwa pociągi specjalne: 
  • Pm36-2 do Gdańska z pociągiem specjalny Towarzystwa Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni,
  • Ol49-7 do Gniezna z pociągiem specjalnym Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei. 
. SIERPIEŃ
30 sierpnia minął termin przeglądu zielonooliwkowych piętrusów! Niestety skład tych wagonów ma być podobno skasowany! Dziś Pm36-2 prowadziła pociągi tylko z jednym wagonem tzw. "bonanzą".

27 i 28 sierpnia 2011 roku, z udziałem wolsztyńskich parowozów Pm36-2 i Ol49, odbyła się Parowozjada w Chabówce.

. WRZESIEŃ
6 września w ruchu planowym byla Ol49-7 Wolsztyn 6:28 - Leszno 7:39/9:32 - Wolsztyn 10:44/45 - Zbąszynek 11:24/11:50 - Wolsztyn 12:35/13:30 - Leszno 14:35/15:45 - Wolsztyn 16:50. W składzie niebiesko-żółte wagony piętrowe.
. PAŹDZIERNIK
1 października w Parowozowni Wolsztyn gościli poseł na Sejm RP Adam Szenfeld oraz prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szmytke. Po krótkim zwiedzaniu obiektu w towarzystwie Burmistrza Wolsztyna Andrzeja Rogozinskiego, Starosty i Wicestarosty Wolsztyńskiego Ryszarda Kurpa i Jacka Skrobisza, naczelnika parowozowni Mariusza Kokornaczyka oraz przedstawicieli Towarzystwa Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni.

3 października w sprawie Parowozowni "głos zabiera" Teleexpress.

W związku z remontem na dworcu kolejowym w Poznaniu i brakiem możliwości wjazdu na bocznicę kolejową na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich nie odbędzie się tradycyjna już prezentacja Gminy Wolsztyn z parowozem pod parą podczas Międzynarodowych Targów Turystycznych TOUR SALON 2011 w Poznaniu. 

. LISTOPAD
24 listopada Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni oraz The Wolsztyn Experience wystosowało wspólne pismo do wszystkich Radnych Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z prośbą o wznowienie deklarowanych wielkrotnie działań zmierzających do utworzenia spółki Parowozownia Wolsztyn.

30 listopada minął przedłużony o pół roku termin rewizji wewnętrznej parowozu Ol49-7. Na dzień 30.11.2011 ważną rewizję kotła mają tylko Pm36-2 oraz Ol49-59.

. GRUDZIEŃ
Niedziela 11 grudnia. Obowiązuje nowy rozkład jazdy. Po zakończeniu remontu linii 357 na odcinku Luboń - Grodzisk Wlkp. Wolsztyn odzyskuje połączenie kolejowe z Poznaniem. Dwie pary pociągów na linii Wolsztyn - Poznań prowadzone są trakcją parową! 
www.parowozy.com.pl