PODSUMOWANIE
ROKU 2010 W WOLSZTYŃSKIEJ PAROWOZOWNI |
Za nami kolejny rok, 103
rok istnienia Wolsztyńskiej Parowozowni. Z ważną rewizją kotła w
szopie znajdują się zaledwie trzy parowozy Ol49-7, Pm36-2, Pt47-65. Niestety
żaden z nich nie "wjechał w Nowy Rok pod parą". W marcu 2010 roku
świat obiegła informacja o planach utworzenia spółki, która miałaby przejąć
Wolsztyńską Parowozownię. Spółka z większościowym udziałem samorządów:
Urząd Marszałkowski, Powiat Wolsztyński i Gmina Wolsztyn oraz dotychczasowy
właściciel spółka PKP Cargo. Niestety mimo wielu szumnych zapowiedzi
i deklaracji lokalnych polityków do powstania spółki w tym roku nie doszło.
PKP Cargo, która miała wnieść do spółki aportem m.in. parowozy wyraźnie
zmniejszyła ilość dokonywanych rewizji. Można by powiedzieć - bo i po co,
skoro niebawem powstanie nowy podmiot, który będzie utrzymywał wolsztyńską
szopę. Ale nie powstał! A sytuacja w szopie bardzo zła! Powiedzmy sobie
szczerze, poza Pm36-2, której naprawa główna trwała dwa lata, żaden inny
parowóz nie doczekał się w 2010 roku ani naprawy głównej ani średniej.
Odstawione do Leszna parowozy Ol49-59, Ol49-69, Ol49-111, Tr5-65, a także
wolsztyńskie Ty3-2 i Ol49-23, które trafiły tam z Gniezna, czekają już
od kilku lat na naprawę. Niestety nadal nieznany pozostaje los takich parowozów
jak Ok1-359 czy Ok22-31.
Zapowiedź powstania spółki
wywołała mieszane uczucia wśród pracowników parowozowni. Obawiając się
o swoją przyszłość i ewentualną utratą przywilejów branżowych (mundurówka,
deputat węglowy, tańsze przejazdy) część z nich postanowiła skorzystać
z przysługującego już im prawa i przejść na emeryturę. Tego samego możemy
spodziewać się w nadchodzacym roku, który oby nie był ostatnim rokiem ruchu
planowego.
Zarówno ja jak i chyba wszyscy
Przyjaciele Wolsztyńskiej Parowozowni wierzymy i zrobimy wszystko, aby
rok 2011 nie był tym ostatnim, lecz kolejnym rokiem z parowozami w ruchu
planowym, po którym nastąpią i kolejne lata "pod parą". Mimo "odłożenia"
powołania spółki na dalszy nieokreślony czas, oby jak najkrótszy, nieobojętni
na losy Wolsztyńskiej Parowozowni pozostają Wolsztynianie. 29 i 30 grudnia
Radni Rady Miejskiej i Rady Powiatu wystosowali pisma do Przewodniczacego
Sejmiku Województwa Wielkopolskiego w sprawie podjęcia bezzwłocznych działań
zmierzających do powołania spółki zapewniając tym samym o finansowym
wsparciu tego przedsięwzięcia. Liczę na to, iż działania te będą na tyle
szybkie i skuteczne, że dojrzymy ich efekty jeszcze przed Paradą Parowozów.
A jaki był rok 2010 dla strony
www.parowozy.com.pl ?
Liczba odwiedzających stronę
wyniosła w tym roku 347749 (o 28083 wiecej niż w 2009) Liczba aktualizacji
wyniosła 447 (2009 - 457, 2008 - 453, 2007 - 438). Liczba osób otrzymujących
wiadomości pocztą elektroniczną wzrosła do 895 (859 - 2009, 815 - 2008,
741 - 2007), a w wersji niemieckojęzycznej do 572 (2009 - 527, 2008 - 489,
2007 - 461). Na stronie pojawiło się 599 nowych zdjęć obrazujących dzień
powszedni wolsztyńskiej szopy.
Dziękuję wszystkim czytelnikom,
Miłośnikom Parowozów, za tak duże zainteresowanie parowozami i zapraszam
ponownie na www.parowozy.com.pl oraz oczywiście do Wolsztyńskiej Parowozowni.
Wojtek Lis |
. |
STYCZEŃ |
|
13
stycznia - Nie niestrzeżonym przejeździe kolejowym na drodze z Wolsztyna
do Tłok doszło do wypadku z udziałem pociągu 77324 prowadzonego przez
parowóz Ol49-7. Pod nadjeżdżający pociąg wjechał traktor z przyczepą. Nie
ma ofiar. Ciągnik został całkowicie zniszczony. W parowozie zniszczeniu
uległa otulina prawego cylindra oraz prawy inżektor.
26
stycznia - Mroźno. Temperatura spadła do -21C. |
. |
LUTY |
|
2 lutego w miejscowości
Solecko w kilometrze 35,300 linii Zbąszynek - Leszno awarii uległ szynobus
prowadzący pociąg 79423. O godzinie 12:20 na ratunek wyjechała z Wolsztyna
lokomotywa parowa Ol49-7. O godzinie 13:05 parowóz przyprowadził do Wolsztyna
szynobus. |
. |
MARZEC |
|
19 marca Radio Merkury informuje:
Zarząd Województwa Wielkopolskiego prowadzi rozmowy z PKP o utworzeniu
spółki, która będzie zarządzać wolsztyńską parowozownią. |
. |
KWIECIEŃ |
|
30 kwietnia dokładnie o
godzinie 11:59 Piękna Helena wróciła do Wolsztyna!
Dzięki inicjatywie podjętej
przez Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni parowóz Pm36-2 wrócił
do Wolsztyna po naprawie głównej w swym oryginalnym, historycznym zielonooliwkowym
malowaniu. Niestety na parowozie, po lewej stronie, nadal widnieje tabliczka
z angielskim napisem Beautiful Helena.
|
. |
MAJ |
|
1 maj Parada Parowozów z
udziałem 11 maszyn. W paradzie zaprezentowała się m.in. Piekna Helena.
14 maja po południu, zmarł
nagle, będąc jeszcze dziś do godziny 15 w pracy, maszynista parowozu Zenon
Wita.
Zenon Wita urodził się w
1959 roku. Od 1978 roku pracował na PKP w Parowozowni Wolsztyn, najpierw
jako rzemieślnik, a od 1984 roku jako pomocnik maszynisty. Od 1997 do 2007
roku pracował jako maszynista parowozu, a następnie, ze względu na stan
zdrowia, w warsztacie. |
. |
CZERWIEC |
|
Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej
Parowozowni zorganizowało 12 czerwca przejazd pociągiem specjalnym z Poznania
do Szczecina na słynną imprezę plenerową "Dni Morza - Sail Szczecin", której
towarzyszy zlot żaglowców i oldtimerów. Pociąg prowadziła legendarna "Piękna
Helena" czyli parowóz Pm36-2 z wolsztyńskiej parowozowni.
30 czerwca po długiej i ciężkiej
chorobie zmarł dziś długoletni mistrz zespołu napraw parowozów Wolsztyńskiej
Parowozowni Tadeusz Rutkowski.
|
. |
LIPIEC. |
|
W piątek 9 lipca 2010
na antenie TVP2 w programie "Pytanie na śniadanie" został wyemitowany
film zapraszający do Wolsztyńskiej Parowozowni! Ujęcia do filmu kręcono
7 lipca w parowozowni! |
. |
SIERPIEŃ |
|
03 sierpnia 2010 r. rozpoczęła
się przebudowa wiaduktu drogowego w ciągu drogi powiatowej nr 3811P w miejscowości
Adamowo znajdującego się nad liniami kolejowymi Leszno - Zbąszynek oraz
Wolsztyn - Nowa Sól |
. |
WRZESIEŃ |
|
Na antenie Radia Merkury
Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego Wojciech Jankowiak zapowiedział,
iż Nowa Spółka Wielkopolska Parowozownia Wolsztyn rozpocznie swoją działalność
jeszcze w tym roku. Podpisanie umowy miało nastąpić w październiku!
Sobota. Pod parą były dwa
parowozy: Pm36-2 z pociągiem specjalnym Towarzystwa Przyjaciół Wolsztyńskiej
Parowozowni na trasie: Wolsztyn (odj. 5:45) - Leszno (przyj. 7:10, odj.
8:10) - Głogów - Nowa Sól (przyj. 11:30, odj. 15:00) - Zielona Góra - Zbąszynek
- Wolsztyn (przyj. 18:15) oraz w ruchu planowym na linii do Poznania Pt47-65. |
. |
PAŹDZIERNIK |
|
Radni Sejmiku Województwa
Wielkopolskiego odłożyli głosowanie nad spółką do "po wyborach".
20 października przed godziną
5 rano z wagonami retro do Poznania wyjechała Pm36-2. Parowóz ten stał
na terenie MTP podczas tegorocznych targów Tour Salon. |
. |
LISTOPAD |
|
W związku z przebudową tuneli
na stacji Grodzisk Wielkopolski w sobotę 13 listopada parowóz prowadzi
tylko parę pociagów 77325/77324, a w niedzielę 14 listopada parowóz nie
wyjechał w trasę!
28 listopada - ponieważ w
składzie pociągu 77324 przyjechały do Wolsztyna niebiesko-żółte wagony
piętrowe, które nie posiadają ogrzewania parowego z pociągiem 77333 do
Poznania pojechała lokomotywa spalinowa SU45-213. |
. |
GRUDZIEŃ |
|
W piątek 10 grudnia 2010
maszyniści Kazimierz Kościański i Czesław Janus pożegnali się z swoimi
koleżankami i kolegami z Wolsztyńskiej Parowozowni, z którymi wspólnie
przepracowali wiele lat i przeszli na emeryturę. |
|
|
|