PODSUMOWANIE ROKU 2010 W WOLSZTYŃSKIEJ PAROWOZOWNI

 
Za nami kolejny rok, 103 rok istnienia Wolsztyńskiej Parowozowni.  Z ważną rewizją kotła w szopie znajdują się zaledwie trzy parowozy Ol49-7, Pm36-2, Pt47-65. Niestety żaden z nich nie "wjechał  w Nowy Rok pod parą". W marcu 2010 roku świat obiegła informacja o planach utworzenia spółki, która miałaby przejąć Wolsztyńską Parowozownię.  Spółka z większościowym udziałem samorządów: Urząd Marszałkowski, Powiat Wolsztyński i Gmina Wolsztyn oraz dotychczasowy właściciel spółka PKP Cargo.  Niestety mimo wielu szumnych zapowiedzi i deklaracji lokalnych polityków do powstania spółki w tym roku nie doszło. PKP Cargo, która miała wnieść do spółki aportem m.in. parowozy wyraźnie zmniejszyła ilość dokonywanych rewizji. Można by powiedzieć - bo i po co, skoro niebawem powstanie nowy podmiot, który będzie utrzymywał wolsztyńską szopę. Ale nie powstał! A sytuacja w szopie bardzo zła! Powiedzmy sobie szczerze, poza Pm36-2, której naprawa główna trwała dwa lata, żaden inny parowóz nie doczekał się w 2010 roku ani naprawy głównej ani średniej. Odstawione do Leszna parowozy Ol49-59, Ol49-69, Ol49-111, Tr5-65, a także wolsztyńskie Ty3-2 i Ol49-23, które trafiły tam z Gniezna, czekają już od kilku lat na naprawę. Niestety nadal nieznany pozostaje los takich parowozów jak Ok1-359 czy Ok22-31. 
Zapowiedź powstania spółki wywołała mieszane uczucia wśród pracowników parowozowni. Obawiając się o swoją przyszłość i ewentualną utratą przywilejów branżowych (mundurówka, deputat węglowy, tańsze przejazdy) część z nich postanowiła skorzystać z przysługującego już im prawa i przejść na emeryturę. Tego samego możemy spodziewać się w nadchodzacym roku, który oby nie był ostatnim rokiem ruchu planowego. 
Zarówno ja jak i chyba wszyscy Przyjaciele Wolsztyńskiej Parowozowni wierzymy i zrobimy wszystko, aby rok 2011 nie był tym ostatnim, lecz kolejnym rokiem z parowozami w ruchu planowym, po którym nastąpią i kolejne lata "pod parą". Mimo "odłożenia" powołania spółki na dalszy nieokreślony czas, oby jak najkrótszy, nieobojętni na losy Wolsztyńskiej Parowozowni pozostają Wolsztynianie. 29 i 30 grudnia Radni Rady Miejskiej i Rady Powiatu wystosowali pisma do Przewodniczacego Sejmiku Województwa Wielkopolskiego w sprawie podjęcia bezzwłocznych działań zmierzających do powołania spółki zapewniając tym samym o  finansowym wsparciu tego przedsięwzięcia. Liczę na to, iż działania te będą na tyle szybkie i skuteczne, że dojrzymy ich efekty jeszcze przed Paradą Parowozów. 
 

A jaki był rok 2010 dla strony www.parowozy.com.pl ?

Liczba odwiedzających stronę wyniosła w tym roku 347749 (o 28083 wiecej niż w 2009) Liczba aktualizacji wyniosła 447 (2009 - 457, 2008 - 453, 2007 - 438). Liczba osób otrzymujących wiadomości pocztą elektroniczną wzrosła do 895 (859 - 2009, 815 - 2008, 741 - 2007), a w wersji niemieckojęzycznej do 572 (2009 - 527, 2008 - 489, 2007 - 461). Na stronie pojawiło się 599 nowych zdjęć obrazujących dzień powszedni wolsztyńskiej szopy. 

Dziękuję wszystkim czytelnikom, Miłośnikom Parowozów, za tak duże zainteresowanie parowozami i zapraszam ponownie na www.parowozy.com.pl oraz oczywiście do Wolsztyńskiej Parowozowni.

Wojtek Lis


 
. STYCZEŃ
13 stycznia - Nie niestrzeżonym przejeździe kolejowym na drodze z Wolsztyna do Tłok doszło do wypadku  z udziałem pociągu 77324 prowadzonego przez parowóz Ol49-7. Pod nadjeżdżający pociąg wjechał traktor z przyczepą. Nie ma ofiar. Ciągnik został całkowicie zniszczony. W parowozie zniszczeniu uległa otulina prawego cylindra oraz prawy inżektor. 

26 stycznia - Mroźno. Temperatura spadła do -21C.

. LUTY
2 lutego w miejscowości Solecko w kilometrze 35,300 linii Zbąszynek - Leszno awarii uległ szynobus prowadzący pociąg 79423. O godzinie 12:20 na ratunek wyjechała z Wolsztyna lokomotywa parowa Ol49-7. O godzinie 13:05 parowóz przyprowadził do Wolsztyna szynobus. 
. MARZEC
19 marca Radio Merkury informuje: Zarząd Województwa Wielkopolskiego prowadzi rozmowy z PKP o utworzeniu spółki, która będzie zarządzać wolsztyńską parowozownią.
. KWIECIEŃ
30 kwietnia dokładnie o godzinie 11:59 Piękna Helena wróciła do Wolsztyna!

Dzięki inicjatywie podjętej przez Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni parowóz Pm36-2 wrócił do Wolsztyna po naprawie głównej w swym oryginalnym, historycznym zielonooliwkowym malowaniu. Niestety na parowozie, po lewej stronie, nadal widnieje tabliczka z angielskim napisem Beautiful Helena. 

 

. MAJ
1 maj Parada Parowozów z udziałem 11 maszyn. W paradzie zaprezentowała się m.in. Piekna Helena. 

14 maja po południu, zmarł nagle, będąc jeszcze dziś do godziny 15 w pracy, maszynista parowozu Zenon Wita. 
Zenon Wita urodził się w 1959 roku. Od 1978 roku pracował na PKP w Parowozowni Wolsztyn, najpierw jako rzemieślnik, a od 1984 roku jako pomocnik maszynisty. Od 1997 do 2007 roku pracował jako maszynista parowozu, a następnie, ze względu na stan zdrowia, w warsztacie. 

. CZERWIEC
Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni zorganizowało 12 czerwca przejazd pociągiem specjalnym z Poznania do Szczecina na słynną imprezę plenerową "Dni Morza - Sail Szczecin", której towarzyszy zlot żaglowców i oldtimerów. Pociąg prowadziła legendarna "Piękna Helena" czyli parowóz Pm36-2 z wolsztyńskiej parowozowni.

30 czerwca po długiej i ciężkiej chorobie zmarł dziś długoletni mistrz zespołu napraw parowozów Wolsztyńskiej Parowozowni  Tadeusz  Rutkowski. 
 

. LIPIEC.
W piątek  9 lipca 2010 na antenie TVP2 w programie "Pytanie na śniadanie" został  wyemitowany film zapraszający do Wolsztyńskiej Parowozowni! Ujęcia do filmu kręcono 7 lipca w parowozowni! 
. SIERPIEŃ
03 sierpnia 2010 r. rozpoczęła się przebudowa wiaduktu drogowego w ciągu drogi powiatowej nr 3811P w miejscowości Adamowo znajdującego się nad liniami kolejowymi Leszno - Zbąszynek oraz Wolsztyn - Nowa Sól
. WRZESIEŃ
Na antenie Radia Merkury Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego Wojciech Jankowiak zapowiedział, iż Nowa Spółka Wielkopolska Parowozownia Wolsztyn rozpocznie swoją działalność jeszcze w tym roku. Podpisanie umowy miało nastąpić w październiku! 

Sobota. Pod parą były dwa parowozy: Pm36-2 z pociągiem specjalnym Towarzystwa Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni na trasie: Wolsztyn (odj. 5:45) - Leszno (przyj. 7:10, odj. 8:10) - Głogów - Nowa Sól (przyj. 11:30, odj. 15:00) - Zielona Góra - Zbąszynek - Wolsztyn (przyj. 18:15) oraz w ruchu planowym na linii do Poznania Pt47-65. 

. PAŹDZIERNIK
Radni Sejmiku Województwa Wielkopolskiego odłożyli głosowanie nad spółką do "po wyborach".

20 października przed godziną 5 rano z wagonami retro do Poznania wyjechała Pm36-2. Parowóz ten stał na terenie MTP podczas tegorocznych targów Tour Salon. 

. LISTOPAD
W związku z przebudową tuneli na stacji Grodzisk Wielkopolski w sobotę 13 listopada parowóz prowadzi tylko parę pociagów 77325/77324, a w niedzielę 14 listopada parowóz nie wyjechał w trasę! 

28 listopada - ponieważ w składzie pociągu 77324 przyjechały do Wolsztyna niebiesko-żółte wagony piętrowe, które nie posiadają ogrzewania parowego z pociągiem 77333 do Poznania pojechała lokomotywa spalinowa SU45-213.

. GRUDZIEŃ
W piątek 10 grudnia 2010 maszyniści Kazimierz Kościański i Czesław Janus pożegnali się z swoimi koleżankami i kolegami z Wolsztyńskiej Parowozowni, z którymi wspólnie przepracowali wiele lat i przeszli na emeryturę. 
www.parowozy.com.pl