PODSUMOWANIE
ROKU 2008 W WOLSZTYŃSKIEJ PAROWOZOWNI |
Po jubileuszowym roku 100-lecia
Wolsztyńskiej Parowozowni, który obfitował w wiele wydarzeń "pod parą"
mogłoby się wydawać, iż jak rozpędzona lokomotywa sukces 100-lecia naszej
szopy pociągnie za sobą wszystkie kolejne przedsięwzięcia i zamierzenia
planowane na rok 2008. W bramy szopy zajrzała jednak szara, codzienna rzeczywistość,
a ta niestety w roku 2008 niejednokrotnie zmieniała swe oblicze przyjmując
barwy iście gradowych chmur. Chociaż w ostatnich 366 dniach nie brakowało
i tych radosnych chwil, to dla wielu jednak miniony rok będzie się kojarzyć
raczej z "wyhamowywaniem, a nie rozpędzaniem pędzącej lokomotywy" - żeby
nie powiedzieć za "wygaszaniem szopy".
W 2008 roku Wolsztyńska
Parowozownia straciła swych dwóch oddanych pracowników. 3 czerwca
zmarł maszynista Stanisław Komasa, a 30 października 2008 roku Jan Kmieciak,
pracownik warsztatów Wolsztyńskiej Parowozowni. W mijającym roku na zasłużoną
emeryturę, po 41 latach nieprzerwanej pracy w parowozowni, odszedł Wiesław
Jokiel.
Cieniem na wspomnieniach
roku 2008 kładzie się jednak dłuższa niż zwykle wakacyjna przerwa w ruchu
parowozów. Ogłoszona na początku czerwca czteromiesięczna przerwa przyjęta
przez większość z zaskoczeniem i niedowierzaniem zachwiała poczuciem przypisywanej
Wolsztynowi wyjątkowości, jako jedynemu miejscu w Europie, gdzie rzekomo
każdego dnia zobaczyć można parowóz pod parą. Stało się jednak inaczej
niż opisuje się to w wielu folderach, ba, nawet w dokumentach tak ważnych
jak strategia rozwoju turystyki. Nie każdego dnia można było ujrzeć w Wolsztynie
"ciepły" parowóz. Wielu turystów musiało obejść się w wakacje widokiem
wygaszonych parowozów, a nam pozostaje mieć tylko nadzieję, iż nie zniechęceni
brakiem dymiących parowozów zechcą jeszcze kiedyś przyjechać do Wolsztyna.
"Niczym zaciągnięty hamulec
ręczny w pędzącym pociągu" do owego wyhamowywania przyczyniła się także
decyzja o nieuwzględnieniu trakcji parowej w obsłudze planowego ruchu na
linii Wolsztyn - Leszno. Czy po 113 latach kiedy to 1 października
1895 pierwszy parowóz wyjechał z Wolsztyna do Błotnicy lokomotywa parowa
na tej linii ma być tylko sporadyczną atrakcją uruchamianą przy okazji
pociągów specjalnych? Czy za jakiś czas będziemy się głowić nad reaktywacją
ruchu parowozów na tej linii, jak to ma dziś miejsce w przypadku zamkniętej
linii do Nowej Soli? O tym, iż nie jest to takie łatwe i czy wogóle stanie
się wykonalne widać po próbach samorządowców z ostatnich kilku lat. Jak
widać było w tym roku nie wystarczy już tylko chcieć. Do pokonania jest
wiele przeszkód.
Ostatnie dwanaście
miesięcy zapisały się także kilkoma sukcesami. Do największych z nich zaliczyłbym
pierwszy zorganizowany przez Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni
pociąg "Parowozem przez Wielkopolskę" z parowozem Ok1-359 na trasie Leszno
- Jarocin - Krotoszyn - Leszno. Profesjonalnie przygotowana wyprawa, opatrzona
kolorowym przewodnikiem z opisem fotoskopów zrobiła wrażenie chyba
na każdym z ponad 180 Miłośników Kolei podróżujących zabytkowym składem
na czele z Ok1-359. Oddolne przedsięwzięcie Przyjaciół Wolsztyńskiej Szopy
pokazało, iż dobrze zaplanowana, zorganizowana i odpowiednio wcześnie wypromowana
impreza jest w stanie ściągnąć wielu entuzjastów kolei parowej, a co najważniejsze
jest w stanie nie tyle co pokryć poniesione koszty, lecz nawet wypracować
zysk. Wyczyn, który w Wolsztynie nie udał się chyba jeszcze nikomu. Kolejny
sukces należy także do TPWP i wszystkich osób, które swym podpisem wsparły
starania towarzystwa o przywrócenie historycznej kolorystyki wagonów Bh
i Bhp. W listopadzie zapadła stosowna decyzja. Na linię Wolsztyn - Poznań
wrócą oliwkowe wagony!
Po stronie sukcesów zapisać
można powrót do Wolsztyna po naprawie głównej Ol49-59. Choć zważywszy czas,
w którym parowóz ten przebywał poza Wolsztynem i ilość zapowiadanych rychłych
powrotów sukces ten jest raczej połowiczny, niemniej jednak cieszy.
Nie tak jakbyśmy chcieli,
cieszy nas jednak fakt, iż parowozy nadal jeżdżą w ruchu planowym.
Życzę wszystkim Miłośnikom Parowozów, aby w Nowym 2009 Roku dni "pod parą"
w ruchu planowym było jak najwięcej, a parowozy jeszcze wiele lat mogły
przemierzać przez wielkopolskie kolejowe szlaki.
A jaki był rok 2008 dla strony
www.parowozy.com.pl ?
Liczba odwiedzających stronę
wyniosła w tym roku 317433. A jeśli dodać do tego liczbę wejść na
stronę niemieckojęzyczną, której oddzielną statystykę odwiedzin rejestruję
od 30 października br., całkowita liczba odwiedzin urasta do wielkości
ponad 400.000!
Także liczba aktualizacji
pobiła tę z roku poprzedniego osiągając poziom 453 (2007 - 438). Liczba
osób otrzymujących wiadomości pocztą elektroniczną wzrosła z 741 do 815,
a w wersji niemieckojęzycznej z 461 do 489. Na stronie pojawiło się 28
filmów oraz nowych 1119 zdjęć. Do tego ponad 100 nowych zdjęć archiwalnych
oraz co było nowością, wiele artykułów z serii "podróże w czasie". 30 września
pojawiła się "komórkowa" wersja strony z Wiadomościami z Parowozowni news.parowozy.com.pl.
Dziękuję wszystkim czytelnikom,
Miłośnikom Parowozów, za tak duże zainteresowanie parowozami i zapraszam
ponownie na www.parowozy.com.pl oraz oczywiście do Wolsztyńskiej Parowozowni.
Wojtek Lis |
. |
STYCZEŃ |
|
Ruszyła
oficjalna strona internetowa Towarzystwa Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni
- www.tpwp.pl
3 stycznia
awarii uległa Ok22-31. Problemy z suwakami i cylindrami. Unieruchomiony
w Ruchocicach skład ściągnęła do Wolsztyna Ol49-69.
Podróżujący
po Bałtyku flotą Unity Line w polsko - angielskim czasopiśmie The Baltic
Panorama mogą przeczytać ciekawy artykuł
o wolsztyńskich parowozach.
21
stycznia rozpoczęto niecodzienny proces naprawy dziurawej, przepalonej
dymnicy parowozu Ol49-23. Palnikiem gazowym odcięto uszkodzoną część dymnicy
i przeszczepiono jej dokładnie taką samą części dymnicy z nieczynnego już
parowozu Ol49-60. |
. |
LUTY |
|
W dniach 17 - 21 lutego
Ol49-69 uczestniczyła w nagraniach filmowych w Sierpcu.
14 lutego, w szopie na stanowisku
ósmym, rozpalono po przeszczepie części dymnicy parowóz Ol49-23. Tego samego
dnia odbył sie odbiór techniczny po remoncie kanału oczystkowego.
12 lutego w Gnieźnie ruszyła
naprawa główna wolsztyńskiej Pt47-65. |
. |
MARZEC |
|
Od środy 5 marca do niedzieli
9 marca br. na stoisku województwa Wielkopolskiego przedstawiciele spółki
Cargo Zakład Taboru w Poznaniu, Fundacji Era Parowozów oraz Urzędu Miejskiego
w Wolsztynie promowali Wolsztyńską Parowozownię na największych w świecie
targach turystycznych ITB w Berlinie.
6 marca rozłączono tender
i parowóz Pt47-106. Przystąpiono do zewnętrznej renowacji parowozu. |
. |
KWIECIEŃ |
|
12 kwietnia Towarzystwo
Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni zorganizowało pociąg specjalny
z parowozem Ok1-359 na trasie Leszno - Jarocin - Krotoszyn - Leszno. ZDJĘCIA
24 kwietnia zakończono renowację
parowozu Pt47-106. |
. |
MAJ |
|
3 maja 2008 - Wielkie Święto!
Parada
Parowozów. W paradzie wezmą udział następujące parowozy Tr5-65, Ok1-359,
Ok22-31, Ol49-7, Ol49-69, Pm36-2, Pt47-112, Tr12-25, Ty2-911, TKt48-18,
18 201, 03 1010, 52 8177, 03 2204, GWR 5521 oraz MAV 109.109.
O Paradzie Parowozów donosiły
tego dnia m.in. Teleexpress, TVP3, TVN, TVN24, Polsat oraz RMF FM, Radio
Merkury, Radio Zachód. Na żywo paradę podziwiali także dziennikarze z Chińskiej
Agencji Prasowej Xinhua. |
. |
CZERWIEC |
|
3 czerwca zmarł maszynista
Wolsztyńskiej Parowozowni Stanisław
Komasa. Pogrzeb Stanisława Komasy odbył się w jego rodzinnej miejscowości
Obra koło Wolsztyna, w piątek 6 czerwca 2008 roku o godzinie 11:00.
Na wniosek PKP PR w okresie
od 1 czerwca do 30 września br. parowozy n i e będą prowadzić pociągów
planowych na linii do Poznania. Pociągi planowe na trasie do Poznania prowadzić
będą szynobusy i lokomotywy spalinowe. 10 czerwca na antenie Radia Markury
Poznań odbyła się otwarta dyskusja na temat wstrzymania ruchu parowozów
na linii do Poznania. Posłuchaj |
. |
LIPIEC. |
|
Sezon letni bez parowozów!
4 lipca w Wolsztynie gościła
ekipa TVP Poznań przygotowując materiał do programu "Oko na Polskę" nadawanego
w TVP Info.
Także 4 lipca dokładnie o
godzinie 5:56 najstarszy wolsztyński parowóz Ok1-359 wyruszył ostani raz
przed przerwą wakacyjną z planowym pociagiem do Leszna.
17 lipca dziennikarze Głosu
Wielkopolskiego Tomasz Cylka oraz Danuta Rogozińska-Rzepa poruszają temat
braku maszynistów w Wolsztyńskiej Parowozowni. PKP Cargo Zakład Taboru
w Poznaniu informuje: "(...) znamy ten problem, (...) na razie nie ma żadnego
niebezpieczeństwa, że w najbliższym czasie parowozy nie wyjadą na trasę
z podowu braku maszynistów. |
. |
SIERPIEŃ |
|
Od środy 13 sierpnia br.
zostaje wznowiony ruch planowy prowadzony trakcją parową na trasie z Wolsztyna
do Poznania. Parowóz będzie prowadził parę pociągów 77425/77426 Wolsztyn
5:27 - Poznań 7:23 / 9:21 - Wolsztyn 11:18.
21 sierpnia Ok1-359, na haku
lokomotywy spalinowej, wyjechała do Gdyni na nagrania do filmu "Miasto
z morza".
26 sierpnia 2008 roku po
41 latach nieprzerwanej pracy w Wolsztyńskiej Parowozowni, znany wszystkim
odwiedzającym "wolsztyńską szopę" Wiesław
Jokiel odszedł na emeryturę. |
|
30 sierpnia na przejeździe
kolejowym w miejsowości Perkowo doszło do wypadku drogowego z udziałem
parowozu Pt47-112, który prowadził pociąg specjalny Wolsztyn Experience
do Wrocławia. Na przejazd kolejowy wjechał traktor z przyczepą, beczką,
w którą uderzył parowóz. |
. |
WRZESIEŃ |
|
4 września o godzinie 12:15
Ok22-31 i Tr5-65 wyjechały przez Leszno i Rawicz do Chabówki. Do samej
Chabówki dotarła tylko Ok22-31. Tr5-65 z powodu grzejącej się osi została
w Lesznie. |
. |
PAŹDZIERNIK |
|
Od 16 do 18 października
Tr-65 na terenie MTP podczas targów Tour Salon promowała Gminę Wolsztyn
oraz spółkę PKP Cargo.
Podczas jazdy z dodatkowym
pociągiem Wolsztyn Experience awarii uległa sprężarka w parowozie Pt47-112.
Po dołączeniu na czoło składu lokomotywy elektrycznej Wolsztyn Experience
wyruszył w dalszą drogę do Wrocławia. Niestety na trasie wytopiła się panewka
korbowa. Pt47-112 musi zostać we Wrocławiu. Zaplanowane jazdy z Pt47-112
do Leszna zostały odwołane. 26.10.2008
30 października 2008 roku
zmarł Jan
Kmieciak, pracownik warsztatów Wolsztyńskiej Parowozowni.
|
. |
LISTOPAD |
|
18 listopada w Warszawie
z okazji Dnia Kolejarza Wiesław
Jokiel otrzymał medal "Zasłużony dla Transportu RP".
Od 27 listopada kręcono w
parowozowni sceny do flimu "Zapomniane Powstanie" reżysera Krzysztofa Magowskiego.
29 listopada o godzinie 11:00
na antenie TVN Turbo wyemitowano program Legendy PRL-u, którego część nagrywano
w Wolsztynie. |
. |
GRUDZIEŃ |
|
12.12.2008 Zgodnie z rozkładem
jazdy punktualnie o godzinie 16:44 Pt47-112 wróciła do Wolsztyna prowadząc
ostatni planowy parowy pociąg z Leszna. Parowóz prowadzili Kazimierz Kościański
i Stanisław Szczeciński. |
|
|
|