W
roku 1936 opracowono w Chrzanowie pospieszny parowóz doświadczalny typu
Pm36. W następnym roku zbudowano dwie maszyny tego typu. Parowóz Pm36-1
posiadał aerodynamiczną obudowę i został odznaczony na międzynarodowych
targach w Paryżu złotym medalem. W czasie wojny parowóz miał niemieckie
oznaczenie 18 602. Wojnę przetrwał tylko parowóz Pm36-2, który trafił do
ruchu planowego w roku 1947 po naprawie w ZNTK w Bydgoszczy. Następnie
parowóz ten stacjonował w:
od
18.05.1951
05.07.1959
09.1961
25.03.1962
06.1964 |
Lokomotywownia
Toruń,
Lokomotywownia
Gdynia,
Lokomotywownia
Ostrów Wlkp.,
Lokomotywownia
Poznań,
Lokomotywownia
Ostrów. |
Parowóz
ten posiada kocioł zbudowany w 1937 roku w Sosnowcu. Jego numer fabryczny
to 10552, a numer kolejowy 0151.
Swoją
ostatnią planową jazdę "Piękna Helena" wykonała w kwietniu 1965.
To najprawdopodobniej w Ostrowie Pm36-2 otrzymała swój przydomek "Piękna
Helena" - imię żony maszynisty, który jeździł tą lokomotywą. Po zakończeniu
eksploatacji maszyna ta trafiła do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Z okazji
jubileuszu 150-lecia PKP podjęto decyzję o odremontowaniu Pm36-2. Po remoncie
kapitalnym w Pile w 1995 parowóz ten trafił 06.06.1995 do parowozowni w
Wolsztynie, gdzie jest nadal wykorzystywany w ruchu planowym. Pm36-2 to
najszybsza lokomotywa PKP. Jej prędkość konstrukcyjna wyności 130km/h.
W niedzielę 19 stycznia 2003 Pm36-2 ustanowiła swój kolejny rekord prędkości,
ponad 130km/h, na trasie z Poznania do Leszna.
Poprzednie
rekordy:
Środa
30 maja 2001 na trasie Swarzędz - Podstolice 125 km/h.
Wrzesień
2000 roku, na trasie Zbąszyń-Opalenica 118km/h.
Przeglądy
i terminy:
Rw:
2006.04.??, Rz: 2012.04.??, Termin świadectwa sprawności technicznej mija
9
maja 2012 roku.
31
maja 2008 roku podczas powrotu z Kołobrzegu z pociągiem specjalnym "Pirat"
doszło do uszkodzenia rury komunikacyjnej w parowozie Pm36-2. Po kilku
dniach postoju w Poznaniu parowóz trafił do Leszna, gdzie był naprawiany
i poddany naprawie głównej. Niestety Pm36-2 nie brała udziału w Paradzie
Parowozów 2009. Do Wolsztyna wróciła w piątek 30 kwietnia 2010 roku w oryginalnym
historycznym zielono-oliwkowym malowaniu.
|