Pm36-2 - "Piękna Helena" 
Pm36 JPG -65kB
JPG 57 kB JPG 57 kB
Zdjęcia archiwalne
Inne zdjęcia
Filmy
Miejsce Nagrania
Data
Czas nagrania
Wyjazd z Tuchorzy
Wrzesień 1997
1m02sek Real Audio 132kB
Wyjazd z Nowego Solca
Wrzesień 1997
1m11sek Real Audio 150kB
Wyjazd z Wolsztyna do Poznania
16.03.2002
15sek. WAV 106kB
Stacja w Wolsztynie. W tle Ol49-69 i karetka. 18.03.2002, godz. 18:55 1m23sek WAV 586kB
Wyjazd z pociągiem 33237 ze stacji Nowy Widzim 26.02.2005, godz. 16:25 1m38sek MP3, 1,58MB
.
W roku 1936 opracowono w Chrzanowie pospieszny parowóz doświadczalny typu Pm36. W następnym roku zbudowano dwie maszyny tego typu. Parowóz Pm36-1 posiadał aerodynamiczną obudowę i został odznaczony na międzynarodowych targach w Paryżu złotym medalem. W czasie wojny parowóz miał niemieckie oznaczenie 18 602. Wojnę przetrwał tylko parowóz Pm36-2, który trafił do ruchu planowego w  roku 1947 po naprawie w ZNTK w Bydgoszczy. Następnie parowóz ten stacjonował w:
 
od 18.05.1951
05.07.1959
09.1961
25.03.1962
06.1964
Lokomotywownia Toruń,
Lokomotywownia Gdynia,
Lokomotywownia Ostrów Wlkp.,
Lokomotywownia Poznań,
Lokomotywownia Ostrów.

Parowóz ten posiada kocioł zbudowany w 1937 roku w Sosnowcu. Jego numer fabryczny to 10552, a numer kolejowy 0151.
Swoją ostatnią planową jazdę "Piękna Helena" wykonała w kwietniu 1965.  To najprawdopodobniej w Ostrowie Pm36-2 otrzymała swój przydomek "Piękna Helena" - imię żony maszynisty, który jeździł tą lokomotywą. Po zakończeniu eksploatacji maszyna ta trafiła do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Z okazji jubileuszu 150-lecia PKP podjęto decyzję o odremontowaniu Pm36-2. Po remoncie kapitalnym w Pile w 1995 parowóz ten trafił 06.06.1995 do parowozowni w Wolsztynie, gdzie jest nadal wykorzystywany w ruchu planowym. Pm36-2 to najszybsza lokomotywa PKP. Jej prędkość konstrukcyjna wyności 130km/h. W niedzielę 19 stycznia 2003 Pm36-2 ustanowiła swój kolejny rekord prędkości, ponad 130km/h, na trasie z Poznania do Leszna. 

Poprzednie rekordy
Środa 30 maja 2001 na trasie Swarzędz - Podstolice 125 km/h. 
Wrzesień 2000 roku, na trasie Zbąszyń-Opalenica  118km/h.

Przeglądy i terminy:
Rw: 2006.04.??, Rz: 2012.04.??, Termin świadectwa sprawności technicznej mija 9 maja 2012 roku.

31 maja 2008 roku podczas powrotu z Kołobrzegu z pociągiem specjalnym "Pirat" doszło do uszkodzenia rury komunikacyjnej w parowozie Pm36-2. Po kilku dniach postoju w Poznaniu parowóz trafił do Leszna, gdzie był naprawiany i poddany naprawie głównej. Niestety Pm36-2 nie brała udziału w Paradzie Parowozów 2009. Do Wolsztyna wróciła w piątek 30 kwietnia 2010 roku w oryginalnym historycznym zielono-oliwkowym malowaniu. 
 

.
Dane techniczne
rysunek techniczny 58kB JPG
rysunek techniczny 43kB WMF
Układ osi
2-3-1 / 2C1
Ilość osi wiązanych
3
Ilość osi toczonych przednich
2
Ilość osi toczonych tylnych
1
Nacisk osi na szyny w stanie roboczym zestaw 
I / IV / VI
12500/17200/17400kg
Długość parowozu ze zderzakiem
23820 mm
Masa parowozu próżnego
85,8t
Masa w stanie roboczym
94t
Masa w stanie próżnym z tendrem
112,3t
Masa w stanie roboczym z tendrem
161,5t
Moc
1325kW
Siła pociągowa
10600 kG
Prędkość maksymalna
130 km/h
Średnica kół napędnych
2000mm
Średnica kół tocznych przednich
950mm
Średnica kół tocznych tylnych
1150mm
Odstęp między osiami skrajnymi
13900mm
Ciśnienie w kotle
1,8 Mpa
Powierzchnia rusztu
3,85m2
Długość ruszta
2413mm
Szerokość ruszta
1600mm
Powierzchnia ogrzewalna skrzyni ogniowej
15,00m2
Płomieniówki
113 
Średnica wewnętrzna
42mm
Średnica zewnętrzna
50mm
Odległość między ścianami sitowymi
6000mm
Powierzchnia ogrzewalna płomieniówek 
110,00m2
Płomienice
 30
Średnica wewnętrzna
110mm
Średnica zewnętrzna
120mm
Odległość między ścianami sitowymi
6050mm
Powierzchnia ogrzewalna płomienic
76,00m2
Całkowita powierzchnia ogrzewalna bez przegrzewacza
171m2
Średnice cylindrów
2x530mm
Skok tłoka
700mm

 
Tender  32D36-2
rysunek techniczny 44kB
Średnica kół
1000mm
Zapas wody
32m3
Zapas węgla
9,0t
Masa w stanie służbowym 
72,9t
.
| Ok22 | Ol49 | Ok1 | Pt47 | TKi3 | TKt48 | Ty1 | Ty51 | Ty45 | Ty2/Ty42 | Ty5 | Ty3/Ty43 |
.
Copyright (c) by Wojtek Lis