W a r t o   w i e d z i e ć 

 
Lp
Parowóz
Skąd
Rok produkcji
Prędkość
[km/h]
Długość
[mm]
1
Pt47-65
Wolsztyn
1949
110km/h
23.835
2
Ol49-59
Wolsztyn
1953
100km/h
20.675
3
Ol49-59
Wolsztyn
1953
100km/h
20.675
4
Ty2-911
Chabówka
1944
80km/h
22.975
5
TKt48-191
Chabówka
1957
80km/h
14.200
6
TKt48-18
Jaworzyna Śląska
1951
80km/h
14.200
7
TKh05353
Wrocław
1953
45km/h
9.170
8
35 1097
Niemcy
1959
110km/h
22.660
9
50 3648
Niemcy
1941
80km/h
22.940
10
Beyer Peacock 
nr 1827 
Anglia
1879
40km/h
6.690

 
C i e k a w o s t k i 
Najstarszy parowózy to parowóz Beyer Peacock nr 1827 zbudowany w 1879 roku. 

Najszybszy parowóz to polska Pt47-65 i niemiecka 35 1097 rozwijające prędkość 110 km/h

Najkrótszy parowóz to Beyer Peacock nr 1827 o długości 6690mm.  Jest on też najlżejszym parowozem ważącym 21336kg. 

Najdłuższy parowóz to Pt47-65 o długości 23.835mm. 

Najcięższy parowóz to  Pt47-65 o masie w stanie próżnym z tendrem 125,4t 
Średnica kół 1850mm. Zapas węgla 10ton, Pojemność wody w tendrze 27m3
 

Wolsztyńskie zestawienie: największy, najszybszy, naj ... znajdziesz tutaj.

Dwie serie parowozów są reprezentowane podwójnie:
są to dwa parowozy serii TKt48-18 i TKt48-191 oraz Ol49-59 i Ol49-69.

Parowozy "kuse", tendrzaki, nie mają tendra, a zapas wody i węgla znajduje się na samym parowozie. Mogą one jeździć w obu kierunkach z tą samą prędkością. Parowozy, które posiadają tender, wagon specjalnej konstrukcji do przewozu węgla i wody dla parowozu, mogą poruszać się jadąc tendrem na przodzie tylko z prędkością do 50km/h. Wolsztyńska obrotnica o średnicy 20,5 m. więcej

W polskich oznaczeniach parowozów litera O oznacza parowóz osobowy, T parowóz towarowy, P parowóz pospieszny. więcej

Parowóz pospieszny rozwijający duże prędkości (100km/h i więcej) ma koła o większej średnicy, niż parowóz towarowy. Parowóz towarowy ma jednak więcej osi napędnych (kół), aby móc ciągnąć ciężkie składy towarowe. 

Zapas wody 25m3 wystarcza do przejechania ok 100 - 150km, a 12 ton węgla wystarczy na 300 - 400km. Zapas wody w tendrze może się wahać od 7m3 (TKi3) do 32m3 (Pm36). Dla porównania do wanny wlewamy średnio 200 litrów. Obecnie czynne żurawie wodne znajdują sie tylko w Wolsztynie i Poznaniu. Podczas przejazdów specjalnych  z dala od Wolsztyna i Poznania wodę dla parowozu musi dowozić w cysternie straż pożarna. 

Sprawność maszyny parowej wynosi maks. 8%. Niezależnie od ilości przejechanych kilometrów każdy parowóz musi być poddany raz na 6 lat naprawie głównej. więcej

Wodę do tendra wlewa się za pomocą tzw. żurawia wodnego. Aby zapobiec osadzaniu się kamienia do wody dodaje się sodę kaustyczną, tak jak do pralki dodaje się środki zmiękczające wodę. więcej

W normalnej eksploatacji raz rozpalony ogień w palenisku parowozu utrzymywany jest przez 30 dni. Od momentu rozpalenia do uzyskania odpowiedniego ciśnienia pary umożliwiajacego jazdę parowozu, w zależności od jego wielkości, musi minąć nawet do 12 godzin. Po 30 dniach eksploatacji każdy parowóz musi być wygaszony celem wymycia kamienia kotłowego. 

Kiedy widzisz na stacji jadący parowóz ze świecącym się tylko jednym światłem z przodu i z tyłu nie oznacza to wcale, że przepaliła się żarówka. Zapalone tylko jedno światło sygnalizuje wykonywanie jazdy manewrowej. Wolsztyńska Parowozownia liczy sobie już 112 lata. więcej

Parowozowy "garaż" to tzw. szopa, hala wachlarzowa, mieszcząca 8 parowozów więcej

W Wolsztynie znajduje się ponad 30 parowozów. Pomimo swego wieku część z nich jest nadal sprawna. więcej
 
 

 
Opracował
Wojtek Lis
.
www.parowozy.com.pl