W a r t o   w i e d z i e ć 

 
Lp
Parowóz
Skąd
Rok produkcji
Prędkość
Długość
1.
Ol49-59
Wolsztyn
1953
100km/h
20.675 mm
2.
Ol49-69
Wolsztyn
1953
100km/h
20.675 mm
3.
Ty42-107
Chabówka
1946
80km/h
22.975 mm
4.
TKt48-191
Chabówka
1957
80km/h
14.200 mm
5.
Ol12-7
Chabówka
1912
90km/h
16.945 mm
6.
TKh49-1
Chabówka
1961
45km/h
9.170 mm
7.
TKt48-18
Jaworzyna
1951
80km/h
14.200 mm
8.
TKh 05353
DB Schenker
1953
45km/h
9.170 mm
9.
464.008
Czechy
1933
90km/h
15.300 mm
10.
498.104
Albatros
Słowacja
1953
120km/h
25.500 mm
11.
52 8177
Niemcy
1944
80km/h
22.975 mm
12.
01 509
ex 01.143
Niemcy
1936
przebudowana w 1963
130km/h
24.350 mm
13.
18 201
Niemcy
1939
przebudowany 1961
180km/h
w 1972 182,4 km/h
24.145 mm
14.
35 1019-5
Niemcy
1958
110km/h
22.660 mm

 
C i e k a w o s t k i 

Najstarszy parowóz to Ol12-7 z 1912 roku. 
Najszybszy parowowóz to 18 201 rozwijający prędkość 180km/h. Jest on opalany nie węglem, a mazutem i ma  moc 2.149 PS.
Najkrótszy parowóz to TKh 05353 o długości 9.170mm. 
Najdłuższy parowóz to słowacki Albatros  498.104 ma długość 25.500mm. 
Najcięższy parowóz to słowacki Albatros  498.104 o wadze służbowej 203 ton z tendrem.
Najlżejszy  parowóz to TKh05353 o masie służbowej 44,400 tony.

Wolsztyńskie zestawienie: największy, najszybszy, naj ... znajdziesz tutaj.
Parowozy "kuse", tendrzaki, nie mają tendra, a zapas wody i węgla znajduje się na samym parowozie. Mogą one jeździć w obu kierunkach z tą samą prędkością. Parowozy, które posiadają tender, wagon specjalnej konstrukcji do przewozu węgla i wody dla parowozu, mogą poruszać się jadąc tendrem na przodzie tylko z prędkością do 50km/h. Wolsztyńska obrotnica o średnicy 20,5 m. więcej

W polskich oznaczeniach parowozów litera O oznacza parowóz osobowy, T parowóz towarowy, P parowóz pospieszny. więcej

Parowóz pospieszny rozwijający duże prędkości (100km/h i więcej) ma koła o większej średnicy, niż parowóz towarowy. Parowóz towarowy ma jednak więcej osi napędnych (kół), aby móc ciągnąć ciężkie składy towarowe. 

Zapas wody 25m3 wystarcza do przejechania ok 100 - 150km, a 12 ton węgla wystarczy na 300 - 400km. Zapas wody w tendrze może się wahać od 7m3 (TKi3) do 32m3 (Pm36). Dla porównania do wanny wlewamy średnio 200 litrów. Obecnie czynne żurawie wodne znajdują sie tylko w Wolsztynie i Poznaniu. Podczas przejazdów specjalnych  z dala od Wolsztyna i Poznania wodę dla parowozu musi dowozić w cysternie straż pożarna. 

Sprawność maszyny parowej wynosi maks. 8%. Niezależnie od ilości przejechanych kilometrów każdy parowóz musi być poddany raz na 6 lat naprawie głównej. więcejWodę do tendra wlewa się za pomocą tzw. żurawia wodnego. Aby zapobiec osadzaniu się kamienia do wody dodaje się sodę kaustyczną, tak jak do pralki dodaje się środki zmiękczające wodę. więcej
W normalnej eksploatacji raz rozpalony ogień w palenisku parowozu utrzymywany jest przez 30 dni. Od momentu rozpalenia do uzyskania odpowiedniego ciśnienia pary umożliwiajacego jazdę parowozu, w zależności od jego wielkości, musi minąć nawet do 12 godzin. Po 30 dniach eksploatacji każdy parowóz musi być wygaszony celem wymycia kamienia kotłowego. 

Kiedy widzisz na stacji jadący parowóz ze świecącym się tylko jednym światłem z przodu i z tyłu nie oznacza to wcale, że przepaliła się żarówka. Zapalone tylko jedno światło sygnalizuje wykonywanie jazdy manewrowej. Wolsztyńska Parowozownia liczy sobie już 106 lata. więcej

Parowozowy "garaż" to tzw. szopa, hala wachlarzowa, mieszcząca 8 parowozów więcej

W Wolsztynie znajduje się ponad 30 parowozów. Pomimo swego wieku część z nich jest nadal sprawna. więcej

Wolsztyńska Parowozownia obsługuje jako jedyna w Europie planowe pociągi osobowe. Każdego dnia wolsztyński parowóz wyrusza w trasę Wolsztyn - Poznań - Wolsztyn. więcej
 
 
 

Opracował
Wojtek Lis
.
www.parowozy.com.pl