WOLSZTYN - SEMAFORY


widok na parowozownię przez przejazd kolejowy

przechodzimy przez jezdnię  do miejsca widocznego na zdjęciu,
następnie idziemy drogą wzdłuż torów

UWAGA! ZE WZGLĘDU NA POSTAWIONY NIEDAWNO MUR WZDŁUŻ TORÓW CZĘŚĆ UJĘĆ MOŻE JUŻ NIE ODPOWIADAĆ TYM NA FOTOGRAFIACH NA TEJ STRONIE.



po lewej sklep z wykładzinami oraz wjazd do myjni
z prawej strony omijamy barkierkę i zarośniętą górę piesku

przed nami semafory
idziemy ścieżką po lewej stronie

zostawiamy w tle semafory
idziemy prosto

 
 
 
P R O P O Z Y C J E   Z D J Ę Ć
Kiedy miniemy już semafory wjazdowe możemy wejść "głębięj" na lewo (porośnięte chwastami pole) lub pójść dalej prosto na znadujące się przed nami wzniesienie (zaplecze betoniarni). Uwaga mocno zarośnięta ścieżka, a w godzinach porannych mokra trawa. Z obu tych miejsc fotografujemy pociągi wyjeżdżające z Wolsztyna do Leszna - na pierwszym torze od nas, oraz do Poznania na ostatnim, skrajnym, trzecim torze. Tor środkowy to nieczynna już linia do Nowej Soli. Bardzo rzadko można zobaczyć tu jeszcze pociąg retro do Konotopu. Miejsce to jest dobrze oświetlone rano i w południe. Podczas porannych wyjazdów z Wolsztyna, w bezchmurny dzień, słońce będzie oświetlać przód i bok pociągu po naszej stronie. Wyjeżdżając ze stacji w Wolsztynie, która położona jest znacznie niżej parowóz mocno przyspiesza i jedzie z otwartą przepustnicą, co daje nam wspaniałe efekty wizualne i aktustyczne - dużo pary i dymu oraz dźwięk miarowej pracy maszyny parowej. Zgoła odmiennie wygląda w tym miejscu powrót pociagów do swej stacji macierzystej. Ze względu na położenie słońca przód pociągu bywa niedoświetlony, a pociąg hamuje przez co pozbawieni jesteśmy takich efektów jak podczas wyjazdu z Wolsztyna.

 
WYJAZD DO LESZNA
z pola po lewej stronie

 
.
.
.
.
 

 
WYJAZD DO LESZNA / POZNANIA
ze wzniesienia
.
Na szczycie wzniesienia, przy jego prostopadłej do linii kolejowej krawedzi, oddalamy się od torów tak, aby móc fotografować pociąg pod większym kątem. Umieścimy wtedy w kadrze cały skład czyli parowóz i wagony. Podczas jednego przejazdu można wykonać trzy różne ujęcia: na przejedzie kolejowym koło parowozowni - duże przybliżenie, na wysokości semaforów - przybliżenie oraz zbliżenie pociągu do wzniesienia, na którym stoimy - cofamy zoom.
.
.
.
.
.
.
 
.
.
.
.
.
.

 
WYJAZD DO POZNANIA
przy płocie fabryki mebli
.
Do miejsca tego dojdziemy z parowozowni idąc tzw. "torem młyńskim" - bocznica przy młynie - na zdjęciach widoczny kozioł oporowy. Ostatnie metry pokonujemy idąc wzdłuż linii poznańskiej. "Dość ciasno", płot fabryki mebli i linia kolejowa, aby odejść od torów i fotografować pod większym kątem. Mamy szansę na wykonanie dwóch ujęć: przy semaforach - ze zbliżeniem, oraz najazd do miejsca, w którym stoimy - cofamy przybliżenie, oddalamy zoom. Od południa słońce oświetla przód i bok pociągu po naszej stronie. Uwaga do wysokości semaforów pociąg jedzie w cieniu - drzewa wzdłuż młyna.
.
.
.
.

 
WYJAZD DO POZNANIA
między linią do Poznania, a linią w kierunku do Nowej Soli
.
Będąc w opisanym powyżej miejscu, tzn. przy płocie fabryki mebli, przechodzimy przez linię do Poznania i wchodzimy na lekkie wzniesienie między torem poznańskim, a nowosolskim (środkowy). Możemy wykonać stąd kilak zdjęć: przed semaformi, widoczny jest jednak tylko przód parowozu - duże zbliżenie, zaraz za semaforami, pociąg wchodzi w łuk - zbliżenie, oraz pociąg w łuku - cofamy przybliżenie.
.
.
.
.
 

 
WYJAZD DO LESZNA
między linią do Poznania, a linią w kierunku do Nowej Soli
.
To samo miejsce co powyżej. Dobre oświetlenie w godzinach popołudniowych. Możliwe kadry: widok przez semafory, pociąg przy nastawni WL - maksymalne przybliżenie, przy semaforach - przybliżenie, za semaforami, najazd do miejsca, w którym stoimy - bez przybliżenia. Niestety wyjazd pociągu z parowozem w kierunku Leszna to rzadkość. Kilka razy do roku jedzie do Leszna pociąg retro lub przez Leszno do Wrocławia pociąg Wolsztyn Experience. W godzinnach porannych, ze względu na oświetlenie, proponuję jednak miejsce na wzgórzu, opisane powyżej.
.
.

 
WJAZD DO WOLSZTYNA
różne ujęcia
.
Powroty do Wolsztyna, wjazd na stację, nie dostarczają już tyle wrażeń, co wyjazd i rozpędzanie się pociągu. Dojeżdżając do stacji pociąg hamuje - mało domu i pary, jak i odgłosów pracy parowozu. Przedstawione poniżej zdjęcia zostały wykonane w różnych miejscach: od okolic nastawni WL i parowozowni, aż po opisane powyżej wzniesienie przy linii leszczyńskiej. W zależności od pory dnia mamy różne oświetlenie składu, przód parowozu pozostaje jednak najczęściej zaciemniony.
.



z toru młyńskiego

z toru poznańskiego

z parowozowni -  duże zbliżenie
.

z toru młyńskiego

z parowozowni -  duże zbliżenie

z toru młyńskiego
słońce z prawej - zacieniony przód
.

z nastawni WL

z nastawni WL

 z nastawni WL
.

przed przejazdem kolejowym obok nastawni WL -  duże zbliżenie

za wjazdem do myjni
rano - słonce z lewej strony 

przed przejazdem kolejowym obok nastawni WL
.

ze wzniesienia

ze wzniesienia
w południe - słońce oświetla tył i bok składu z naszej strony 

ze wzniesienia
.

ze wzniesienia

ze wzniesienia - duże zbliżenie

ze wzniesienia - duże zbliżenie
.

ze wzniesienia - duże zbliżenie

przed semaforami -  duże zbliżenie

przed semaforami


Podane powyżej przykłady proszę traktować wyłącznie jako propozycję.
Wierzę, że nowe spojrzenie, Twoje spojrzenie na tę okolicę sprawi, iż Twoje zdjęcia utrwalą coś jeszcze bardziej ciekawego!

Opracował Wojtek Lis
Sierpień 2009