widok na parowozownię
przez przejazd kolejowy
przechodzimy przez
jezdnię do miejsca widocznego na zdjęciu,
następnie idziemy
drogą wzdłuż torów
UWAGA!
ZE WZGLĘDU NA POSTAWIONY NIEDAWNO MUR WZDŁUŻ TORÓW CZĘŚĆ UJĘĆ MOŻE JUŻ
NIE ODPOWIADAĆ TYM NA FOTOGRAFIACH NA TEJ STRONIE.
po
lewej sklep z wykładzinami oraz wjazd do myjni
z
prawej strony omijamy barkierkę i zarośniętą górę piesku
|
przed
nami semafory
idziemy
ścieżką po lewej stronie
|
zostawiamy
w tle semafory
idziemy
prosto
|
P
R O P O Z Y C J E Z D J Ę Ć |
Kiedy
miniemy już semafory wjazdowe możemy wejść "głębięj" na lewo (porośnięte
chwastami pole) lub pójść dalej prosto na znadujące się przed nami wzniesienie
(zaplecze betoniarni). Uwaga mocno zarośnięta ścieżka, a w godzinach porannych
mokra trawa. Z obu tych miejsc fotografujemy pociągi wyjeżdżające z Wolsztyna
do Leszna - na pierwszym torze od nas, oraz do Poznania na ostatnim, skrajnym,
trzecim torze. Tor środkowy to nieczynna już linia do Nowej Soli. Bardzo
rzadko można zobaczyć tu jeszcze pociąg retro do Konotopu. Miejsce to jest
dobrze oświetlone rano i w południe. Podczas porannych wyjazdów z Wolsztyna,
w bezchmurny dzień, słońce będzie oświetlać przód i bok pociągu po naszej
stronie. Wyjeżdżając ze stacji w Wolsztynie, która położona jest znacznie
niżej parowóz mocno przyspiesza i jedzie z otwartą przepustnicą, co daje
nam wspaniałe efekty wizualne i aktustyczne - dużo pary i dymu oraz dźwięk
miarowej pracy maszyny parowej. Zgoła odmiennie wygląda w tym miejscu powrót
pociagów do swej stacji macierzystej. Ze względu na położenie słońca przód
pociągu bywa niedoświetlony, a pociąg hamuje przez co pozbawieni jesteśmy
takich efektów jak podczas wyjazdu z Wolsztyna. |
|
WYJAZD
DO LESZNA
z pola po lewej
stronie
|
WYJAZD
DO LESZNA / POZNANIA
ze wzniesienia
|
.
Na szczycie wzniesienia,
przy jego prostopadłej do linii kolejowej krawedzi, oddalamy się od torów
tak, aby móc fotografować pociąg pod większym kątem. Umieścimy wtedy w
kadrze cały skład czyli parowóz i wagony. Podczas jednego przejazdu można
wykonać trzy różne ujęcia: na przejedzie kolejowym koło parowozowni - duże
przybliżenie, na wysokości semaforów - przybliżenie oraz zbliżenie pociągu
do wzniesienia, na którym stoimy - cofamy zoom. |
.
.
WYJAZD
DO POZNANIA
przy płocie fabryki
mebli
|
.
Do miejsca tego dojdziemy
z parowozowni idąc tzw. "torem młyńskim" - bocznica przy młynie - na zdjęciach
widoczny kozioł oporowy. Ostatnie metry pokonujemy idąc wzdłuż linii poznańskiej.
"Dość ciasno", płot fabryki mebli i linia kolejowa, aby odejść od torów
i fotografować pod większym kątem. Mamy szansę na wykonanie dwóch ujęć:
przy semaforach - ze zbliżeniem, oraz najazd do miejsca, w którym stoimy
- cofamy przybliżenie, oddalamy zoom. Od południa słońce oświetla przód
i bok pociągu po naszej stronie. Uwaga do wysokości semaforów pociąg jedzie
w cieniu - drzewa wzdłuż młyna. |
.
WYJAZD
DO POZNANIA
między linią do
Poznania, a linią w kierunku do Nowej Soli
|
.
Będąc w opisanym powyżej
miejscu, tzn. przy płocie fabryki mebli, przechodzimy
przez linię do Poznania i wchodzimy na lekkie wzniesienie między torem
poznańskim, a nowosolskim (środkowy). Możemy wykonać stąd kilak zdjęć:
przed semaformi, widoczny jest jednak tylko przód parowozu - duże zbliżenie,
zaraz za semaforami, pociąg wchodzi w łuk - zbliżenie, oraz pociąg w łuku
- cofamy przybliżenie. |
.
WYJAZD
DO LESZNA
między linią do
Poznania, a linią w kierunku do Nowej Soli
|
.
To samo miejsce co powyżej.
Dobre oświetlenie w godzinach popołudniowych. Możliwe kadry: widok przez
semafory, pociąg przy nastawni WL - maksymalne przybliżenie, przy semaforach
- przybliżenie, za semaforami, najazd do miejsca, w którym stoimy - bez
przybliżenia. Niestety wyjazd pociągu z parowozem w kierunku Leszna to
rzadkość. Kilka razy do roku jedzie do Leszna pociąg retro lub przez Leszno
do Wrocławia pociąg Wolsztyn Experience. W godzinnach porannych, ze względu
na oświetlenie, proponuję jednak miejsce na wzgórzu, opisane powyżej. |
.
WJAZD
DO WOLSZTYNA
różne ujęcia
|
.
Powroty do Wolsztyna, wjazd
na stację, nie dostarczają już tyle wrażeń, co wyjazd i rozpędzanie się
pociągu. Dojeżdżając do stacji pociąg hamuje - mało domu i pary, jak i
odgłosów pracy parowozu. Przedstawione poniżej zdjęcia zostały wykonane
w różnych miejscach: od okolic nastawni WL i parowozowni, aż po opisane
powyżej wzniesienie przy linii leszczyńskiej. W zależności od pory dnia
mamy różne oświetlenie składu, przód parowozu pozostaje jednak najczęściej
zaciemniony. |
.
z
toru młyńskiego
|
z
toru poznańskiego
|
z
parowozowni - duże zbliżenie
|
|
. |
|
z
toru młyńskiego
|
z
parowozowni - duże zbliżenie
|
z
toru młyńskiego
słońce
z prawej - zacieniony przód
|
|
. |
|
z
nastawni WL
|
z
nastawni WL
|
z
nastawni WL
|
|
. |
|
przed
przejazdem kolejowym obok nastawni WL - duże zbliżenie
|
za
wjazdem do myjni
rano
- słonce z lewej strony
|
przed
przejazdem kolejowym obok nastawni WL
|
|
. |
|
ze
wzniesienia
|
ze
wzniesienia
w
południe - słońce oświetla tył i bok składu z naszej strony
|
ze
wzniesienia
|
|
. |
|
ze
wzniesienia
|
ze
wzniesienia - duże zbliżenie
|
ze
wzniesienia - duże zbliżenie
|
|
. |
|
ze
wzniesienia - duże zbliżenie
|
przed
semaforami - duże zbliżenie
|
przed
semaforami
|
|
|
|
Podane powyżej przykłady proszę traktować
wyłącznie jako propozycję.
Wierzę, że nowe spojrzenie, Twoje spojrzenie
na tę okolicę sprawi, iż Twoje zdjęcia utrwalą coś jeszcze bardziej ciekawego!
Opracował Wojtek
Lis
Sierpień 2009
|