PODSUMOWANIE ROKU 2008 W WOLSZTYŃSKIEJ PAROWOZOWNI

 
Po jubileuszowym roku 100-lecia Wolsztyńskiej Parowozowni, który obfitował w wiele wydarzeń "pod parą" mogłoby się wydawać, iż jak rozpędzona lokomotywa sukces 100-lecia naszej szopy pociągnie za sobą wszystkie kolejne przedsięwzięcia i zamierzenia planowane na rok 2008. W bramy szopy zajrzała jednak szara, codzienna rzeczywistość, a ta niestety w roku 2008 niejednokrotnie zmieniała swe oblicze przyjmując barwy iście gradowych chmur. Chociaż w ostatnich 366 dniach nie brakowało i tych radosnych chwil, to dla wielu jednak miniony rok będzie się kojarzyć raczej z "wyhamowywaniem, a nie rozpędzaniem pędzącej lokomotywy" - żeby nie powiedzieć za "wygaszaniem szopy".
W 2008 roku Wolsztyńska Parowozownia straciła swych dwóch oddanych pracowników.  3 czerwca zmarł maszynista Stanisław Komasa, a 30 października 2008 roku Jan Kmieciak, pracownik warsztatów Wolsztyńskiej Parowozowni. W mijającym roku na zasłużoną emeryturę, po 41 latach nieprzerwanej pracy w parowozowni, odszedł Wiesław Jokiel. 
Cieniem na wspomnieniach roku 2008 kładzie się jednak dłuższa niż zwykle wakacyjna przerwa w ruchu parowozów. Ogłoszona na początku czerwca czteromiesięczna przerwa przyjęta przez większość z zaskoczeniem i niedowierzaniem zachwiała poczuciem przypisywanej Wolsztynowi wyjątkowości, jako jedynemu miejscu w Europie, gdzie rzekomo każdego dnia zobaczyć można parowóz pod parą. Stało się jednak inaczej niż opisuje się to w wielu folderach, ba, nawet w dokumentach tak ważnych  jak strategia rozwoju turystyki. Nie każdego dnia można było ujrzeć w Wolsztynie "ciepły" parowóz. Wielu turystów musiało obejść się w wakacje widokiem wygaszonych parowozów, a nam pozostaje mieć tylko nadzieję, iż nie zniechęceni brakiem dymiących parowozów zechcą jeszcze kiedyś przyjechać do Wolsztyna. 
"Niczym zaciągnięty hamulec ręczny w pędzącym pociągu" do owego wyhamowywania przyczyniła się także decyzja o nieuwzględnieniu trakcji parowej w obsłudze planowego ruchu na linii Wolsztyn - Leszno. Czy  po 113 latach kiedy to 1 października 1895 pierwszy parowóz wyjechał z Wolsztyna do Błotnicy lokomotywa parowa na tej linii ma być tylko sporadyczną atrakcją uruchamianą przy okazji pociągów specjalnych? Czy za jakiś czas będziemy się głowić nad reaktywacją ruchu parowozów na tej linii, jak to ma dziś miejsce w przypadku zamkniętej linii do Nowej Soli? O tym, iż nie jest to takie łatwe i czy wogóle stanie się wykonalne widać po próbach samorządowców z ostatnich kilku lat. Jak widać było w tym roku nie wystarczy już tylko chcieć. Do pokonania jest wiele przeszkód. 
 Ostatnie dwanaście miesięcy zapisały się także kilkoma sukcesami. Do największych z nich zaliczyłbym pierwszy zorganizowany przez Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni pociąg "Parowozem przez Wielkopolskę" z parowozem Ok1-359 na trasie Leszno - Jarocin - Krotoszyn - Leszno. Profesjonalnie przygotowana wyprawa, opatrzona kolorowym przewodnikiem z opisem fotoskopów zrobiła wrażenie  chyba na każdym z ponad 180 Miłośników Kolei podróżujących zabytkowym składem na czele z Ok1-359. Oddolne przedsięwzięcie Przyjaciół Wolsztyńskiej Szopy pokazało, iż dobrze zaplanowana, zorganizowana i odpowiednio wcześnie wypromowana impreza jest w stanie ściągnąć wielu entuzjastów kolei parowej, a co najważniejsze jest w stanie nie tyle co pokryć poniesione koszty, lecz nawet wypracować  zysk. Wyczyn, który w Wolsztynie nie udał się chyba jeszcze nikomu. Kolejny sukces należy także do TPWP i wszystkich osób, które swym podpisem wsparły starania towarzystwa o przywrócenie historycznej kolorystyki wagonów Bh i Bhp. W listopadzie zapadła stosowna decyzja. Na linię Wolsztyn - Poznań wrócą oliwkowe wagony! 
Po stronie sukcesów zapisać można powrót do Wolsztyna po naprawie głównej Ol49-59. Choć zważywszy czas, w którym parowóz ten przebywał poza Wolsztynem i ilość zapowiadanych rychłych powrotów sukces ten jest  raczej połowiczny, niemniej jednak cieszy. 

Nie tak jakbyśmy chcieli, cieszy nas jednak fakt, iż parowozy nadal jeżdżą w ruchu planowym.  Życzę wszystkim Miłośnikom Parowozów, aby w Nowym 2009 Roku dni "pod parą" w ruchu planowym było jak najwięcej, a parowozy jeszcze wiele lat mogły przemierzać przez wielkopolskie kolejowe szlaki. 

A jaki był rok 2008 dla strony www.parowozy.com.pl ?
Liczba odwiedzających stronę wyniosła w tym roku 317433. A jeśli dodać do tego liczbę wejść na stronę niemieckojęzyczną, której oddzielną statystykę odwiedzin rejestruję od 30 października br., całkowita liczba odwiedzin urasta do wielkości ponad 400.000!

Także liczba aktualizacji pobiła tę z roku poprzedniego osiągając poziom 453 (2007 - 438). Liczba osób otrzymujących wiadomości pocztą elektroniczną wzrosła z 741 do 815, a w wersji niemieckojęzycznej z 461 do 489. Na stronie pojawiło się 28 filmów oraz nowych 1119 zdjęć. Do tego ponad 100 nowych zdjęć archiwalnych oraz co było nowością, wiele artykułów z serii "podróże w czasie". 30 września pojawiła się "komórkowa" wersja strony z Wiadomościami z Parowozowni news.parowozy.com.pl. 

Dziękuję wszystkim czytelnikom, Miłośnikom Parowozów, za tak duże zainteresowanie parowozami i zapraszam ponownie na www.parowozy.com.pl oraz oczywiście do Wolsztyńskiej Parowozowni.

Wojtek Lis


 
. STYCZEŃ
Ruszyła oficjalna strona internetowa Towarzystwa Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni - www.tpwp.pl

3 stycznia awarii uległa Ok22-31. Problemy z suwakami i cylindrami. Unieruchomiony w Ruchocicach skład ściągnęła do Wolsztyna Ol49-69.

Podróżujący po Bałtyku flotą Unity Line w polsko - angielskim czasopiśmie The Baltic Panorama mogą przeczytać ciekawy artykuł o wolsztyńskich parowozach.

21 stycznia rozpoczęto niecodzienny proces naprawy dziurawej, przepalonej dymnicy parowozu Ol49-23. Palnikiem gazowym odcięto uszkodzoną część dymnicy i przeszczepiono jej dokładnie taką samą części dymnicy z nieczynnego już parowozu Ol49-60. 

. LUTY
W dniach 17 - 21 lutego Ol49-69 uczestniczyła w nagraniach filmowych w Sierpcu.

14 lutego, w szopie na stanowisku ósmym, rozpalono po przeszczepie części dymnicy parowóz Ol49-23. Tego samego dnia odbył sie odbiór techniczny po remoncie kanału oczystkowego. 

12 lutego w Gnieźnie ruszyła naprawa główna wolsztyńskiej Pt47-65.

. MARZEC
Od środy 5 marca do niedzieli 9 marca br. na stoisku województwa Wielkopolskiego przedstawiciele spółki Cargo Zakład Taboru w Poznaniu, Fundacji Era Parowozów oraz Urzędu Miejskiego w Wolsztynie promowali Wolsztyńską Parowozownię na największych w świecie targach turystycznych ITB w Berlinie. 

6 marca rozłączono tender i parowóz Pt47-106. Przystąpiono do zewnętrznej renowacji parowozu.

. KWIECIEŃ
12 kwietnia Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni zorganizowało pociąg specjalny z parowozem Ok1-359 na trasie Leszno - Jarocin - Krotoszyn - Leszno. ZDJĘCIA

24 kwietnia zakończono renowację parowozu Pt47-106.

. MAJ
3 maja 2008 - Wielkie Święto! Parada Parowozów. W paradzie wezmą udział następujące parowozy Tr5-65, Ok1-359, Ok22-31, Ol49-7, Ol49-69, Pm36-2,  Pt47-112, Tr12-25, Ty2-911, TKt48-18, 18 201, 03 1010, 52 8177, 03 2204, GWR 5521 oraz MAV 109.109. 

O Paradzie Parowozów donosiły tego dnia m.in. Teleexpress, TVP3, TVN, TVN24, Polsat oraz RMF FM, Radio Merkury, Radio Zachód. Na żywo paradę podziwiali także dziennikarze z Chińskiej Agencji Prasowej Xinhua.

. CZERWIEC
3 czerwca zmarł maszynista Wolsztyńskiej Parowozowni Stanisław Komasa. Pogrzeb Stanisława Komasy odbył się w jego rodzinnej miejscowości Obra koło Wolsztyna, w piątek 6 czerwca 2008 roku o godzinie 11:00.

Na wniosek PKP PR w okresie od 1 czerwca do 30 września br. parowozy  n i e będą prowadzić pociągów planowych na linii do Poznania. Pociągi planowe na trasie do Poznania prowadzić będą szynobusy i lokomotywy spalinowe. 10 czerwca na antenie Radia Markury Poznań odbyła się otwarta dyskusja na temat wstrzymania ruchu parowozów na linii do Poznania. Posłuchaj

. LIPIEC.
Sezon letni bez parowozów! 

4 lipca w Wolsztynie gościła ekipa TVP Poznań przygotowując materiał do programu "Oko na Polskę" nadawanego w TVP Info.

Także 4 lipca dokładnie o godzinie 5:56 najstarszy wolsztyński parowóz Ok1-359 wyruszył ostani raz przed przerwą wakacyjną z planowym pociagiem do Leszna.

17 lipca dziennikarze Głosu Wielkopolskiego Tomasz Cylka oraz Danuta Rogozińska-Rzepa poruszają temat braku maszynistów w Wolsztyńskiej Parowozowni. PKP Cargo Zakład Taboru w Poznaniu informuje: "(...) znamy ten problem, (...) na razie nie ma żadnego niebezpieczeństwa, że w najbliższym czasie parowozy nie wyjadą na trasę z podowu braku maszynistów.

. SIERPIEŃ
Od środy 13 sierpnia br. zostaje wznowiony ruch planowy prowadzony trakcją parową na trasie z Wolsztyna do Poznania. Parowóz będzie prowadził parę pociągów 77425/77426 Wolsztyn 5:27 - Poznań 7:23 / 9:21 - Wolsztyn 11:18. 

21 sierpnia Ok1-359, na haku lokomotywy spalinowej, wyjechała do Gdyni na nagrania do filmu "Miasto z morza".

26 sierpnia 2008 roku po 41 latach nieprzerwanej pracy w Wolsztyńskiej Parowozowni, znany wszystkim odwiedzającym "wolsztyńską szopę" Wiesław Jokiel odszedł na emeryturę.

30 sierpnia na przejeździe kolejowym w miejsowości Perkowo doszło do wypadku drogowego z udziałem parowozu Pt47-112, który prowadził pociąg specjalny Wolsztyn Experience do Wrocławia. Na przejazd kolejowy wjechał traktor z przyczepą, beczką, w którą uderzył parowóz.
. WRZESIEŃ
4 września o godzinie 12:15 Ok22-31 i Tr5-65 wyjechały przez Leszno i Rawicz do Chabówki. Do samej Chabówki dotarła tylko Ok22-31. Tr5-65 z powodu grzejącej się osi została w Lesznie. 
. PAŹDZIERNIK
Od 16 do 18 października Tr-65 na terenie MTP podczas targów Tour Salon promowała Gminę Wolsztyn oraz spółkę PKP Cargo.

Podczas jazdy z dodatkowym pociągiem Wolsztyn Experience awarii uległa sprężarka w parowozie Pt47-112. Po dołączeniu na czoło składu lokomotywy elektrycznej Wolsztyn Experience wyruszył w dalszą drogę do Wrocławia. Niestety na trasie wytopiła się panewka korbowa. Pt47-112 musi zostać we Wrocławiu. Zaplanowane jazdy z Pt47-112 do Leszna zostały odwołane. 26.10.2008

30 października 2008 roku zmarł Jan Kmieciak, pracownik warsztatów Wolsztyńskiej Parowozowni.
 

. LISTOPAD
18 listopada w Warszawie z okazji Dnia Kolejarza Wiesław Jokiel otrzymał medal "Zasłużony dla Transportu RP".

Od 27 listopada kręcono w parowozowni sceny do flimu "Zapomniane Powstanie" reżysera Krzysztofa Magowskiego.

29 listopada o godzinie 11:00 na antenie TVN Turbo wyemitowano program Legendy PRL-u, którego część nagrywano w Wolsztynie.

. GRUDZIEŃ
12.12.2008 Zgodnie z rozkładem jazdy punktualnie o godzinie 16:44 Pt47-112 wróciła do Wolsztyna prowadząc ostatni planowy parowy pociąg z Leszna. Parowóz prowadzili Kazimierz Kościański i Stanisław Szczeciński.
www.parowozy.com.pl